Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024
Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024

El concert de Sant Esteve reivindica la tradició catalana mentre viatja pel Nadal d’arreu del món

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El tradicional concert de Sant Esteve al Palau de la Música ha ofert aquest dijous un viatge musical per descobrir com se celebra Nadal arreu del món i reivindicar la tradició catalana. L’emotiva vetllada ha comptat amb 350 cantaires de la família coral de l’Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau i l’Escola Coral. La gran festa coral ha esgotat totes les entrades, amb un públic que ha viscut amb una barreja de nostàlgia i emotivitat el llarg recital de nadales de sempre i d’altres països. Presentat per l’actriu Paula Malia i retransmès en directe per 3Cat, el recital ha connectat amb diversos corresponsals de TV3 als Estats Units d’Amèrica, Regne Unit o l’Amèrica Llatina per conèixer com s’ha viscut Nadal en diversos punts del món.

La primera part del concert ha presentat un repertori clàssic català amb una barreja de tradició i modernitat. S’han pogut sentir algunes de les nadales més representatives del nostre folklore, amb posades en escena diverses i arranjaments de compositors com Bernat Vivancos, Baltasar Bibiloni o Jordi Domènech.

Publicitat

Així, s’han sentit des de l’estrena de l’arranjament de Joan Vives de ‘Les dotze van tocant’, ‘El desembre congelat’ o ‘El rabadà’. També s’ha estrenat ‘Bi gabon-kanta’, de la compositora donostiarra Eva Ugalde, basada en dues cançons populars basques, i tres fragments de ‘La nit de Nadal’ de Joan Lamote de Grignon amb arranjaments de Jordi Morales Mateu.

Posteriorment, ha arrencat el viatge arreu del món, que ha comptat amb la complicitat de diversos corresponsals de TV3 i Catalunya Ràdio. Coia Ballester des de Londres, Lídia Heredia des de Nova York, Joan Biosca des de Buenos Aires, Roser Oliver des de Jerusalem i Francesc Canals des de Pequín han detallat com viuen Nadal els ciutadans de diferents punts del planeta.

Aquest punt del concert ha estat el moment escollit per presentar l’esperada estrena de ‘It’s the most wonderful time of the year’, la popular nadala d’Edward Pola i George Wyle, harmonitzada per Joan Mas Soler, amb la participació del reconegut i premiat quartet de música barbershop Metropolitan Union. La versió especial de ‘It’s the most wonderful time of the year’ s’ha entrellaçat amb una adaptació a la catalana.

Just després, el grup convidat d’aquest any, els Metropolitan Union, han tornat a sorprendre el públic amb una còmica interpretació en solitari de ‘Pero mira como beben’. També s’ha estrenat la cançó popular uruguaiana ‘Candombe del 6 de enero’, dedicada a la festivitat dels Reis de l’Orient, amb arranjament d’Álvaro Metzger.

El repertori ha ofert peces de la tradició popular anglosaxona, amb harmonitzacions de grans compositors corals, com Ola Gjeilo o John Rutter, ritmes tropicals i dansats de Llatinoamèrica i un cant africà de gran optimisme.

Després de passar pel Marroc el viatge ha acabat tornant cap a casa. En aquest punt, el director Pablo Larraz ha volgut tenir un record per tots aquells que pateixen la violència de la guerra arreu del món i pels afectats per la dana a València.

A la recta final de la vetllada ha estat el torn de la cultura popular amb l’estrena de ‘De Nadal a Sant Josep’ de Xavier Pastrana, una suite de quatre nadales populars catalanes que han interpretat tots els cors damunt l’escenari. La colla de Geganters i Grallers de Castellterçol han estat una de les sorpreses de la nit quan han irromput a la sala modernista. La parella de gegants i set capgrossos ha acompanyat els cors amb els seus balls.

<strong>El final més emotiu</strong>

Després de dues hores de concert, aquest ha acabat amb un dels moments més emotius, que tota la sala esperava: la interpretació d’El Cant de la Senyera’, l’himne de l’Orfeó Català. Tots els cors reunits a l’escenari i amb la participació del públic han il·luminat la sala amb intensitat.

Com és habitual en aquest moment del concert s’han mostrat desenes de banderes estelades i, un any més, el concert ha acabat amb consignes independentistes i un llarg aplaudiment.

<strong>Tots els directors a l’escenari</strong>

El director de l’Orfeó Català i el Cor Jove de l’Orfeó Català, Pablo Larraz, ha dirigit en diverses ocasions el concert i ha estat el director musical de la celebració. Per cinquè any consecutiu, Adrià Aubert ha estat el director escènic.

Com que tots els cors comparteixen experiències damunt l’escenari creant múltiples connexions entre si, els directors de tots els cors han participat del concert. És el cas de la directora del Cor de Noies, Montserrat Meneses; el codirector del Cor Jove, Oriol Castanyer; la directora del Cor Infantil, Glòria Coma i Pedrals; la directora del Cor Mitjans, Glòria Fernàndez; la directora del Cor Petits, Mercè Pi; de la Beca Lluís Millet de direcció del Palau 2024-2026 Belén Clemente i el director del Cor de Cambra del Palau, Xavier Puig.

A banda de les formacions, també hi ha hagut l’acompanyament respectiu dels pianistes dels cors i la participació de Marc Cabero (percussió), Joan Seguí (orgue), el quintet de vent Enneàgon Ensemble i el quartet vocal Metropolitan Union.

<strong>Els nous uniformes de l’Orfeó</strong>

L’Orfeó Català i la resta de formacions de l’Escola Coral han aprofitat aquest concert per estrenar uns nous uniformes de la dissenyadora Txell Miras, inspirats en la sala modernista. Després dels darrers uniformes, renovats fa més de dotze anys, la nova proposta de vestuari vol unificar la imatge de tota la família coral i defugir d’etiquetes de gènere.  

<strong>Una de les tradicions més antigues d’Europa</strong>

El concert de Sant Esteve és una de les tradicions de Nadal més antigues d’Europa. Nascut l’any 1913, i celebrat pràcticament sense interrupcions d’aleshores ençà, aplega cada any totes les formacions de la família coral de l’Orfeó Català l’endemà de Nadal.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió