Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024
Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024

El Col·legi de Doctors i Llicenciats critica els canvis al batxillerat que van “descafeïnant” els estudis

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Col·legi oficial de doctors i llicenciat en filosofia i lletres i en ciències de Catalunya i el Col·legi de docents i professionals de la cultura han criticat els darrers canvis anunciats al currículum de batxillerat. En un comunicat, han criticat les decisions “sovintejades” que semblen anar en la direcció oposada a la millora dels resultats educatius i que només “van descafeïnant el rigor i la solidesa” que ha d’aportar aquesta etapa postobligatòria. Entre d’altres, han criticat la “inestabilitat” dels plans d’estudi i els canvis “sovintejats” de lleis i currículums, “sense que hi hagi un plantejament clar d’allò que és essencial”.

El dos col·legis alerten de tot el que implicarà la pèrdua d’uns aprenentatges de certa profunditat, com són les literatures catalana i la castellana i els relacionats amb les ciències. Ho fan en resposta als canvis anunciats pel Departament d’Educació, que havia explicat en un primer moment que les assignatures de modalitat de literatura catalana i la castellana de segon de batxillerat passaven a ser optatives a primer, cosa que més tard va matissar assegurant que garantirà que continuïn sent de modalitat. L’altre modificació és la fusió de biologia, geologia i ciències ambientals en una sola matèria, així com física i química.

Publicitat

Els col·legis defensen que en el cas de les literatures, els alumnes podien treballar i analitzar amb rigor una sèrie d’obres i els seus contextos culturals i històrics. Pel que fa a la via científica i tecnologia, asseguren que les assignatures tal i com estaven els permetien aprofundir en matèries bàsiques per a la bona construcció i fonamentació dels seus aprenentatges. Per això, consideren que les modificacions el que fan és “deixar de banda el rigor, l’aprofundiment i l’especialització” i qüestionen algunes de les capacitats que han d’adquirir els estudiants.

Continuen assegurant que si es dona per bo el grau de coneixement de les literatures que un estudiant del batxillerat humanístic i de ciències socials pot adquirir en les matèries comunes de llengua i literatura, amb dues hores de docència a la setmana, s’està “reduint, completament, l’abast d’aquesta capacitat”. De la mateixa manera, alerta que reduir a una matèria de tres hores setmanals física i química o biologia i geologia suposa convertir la formació sobre aquestes disciplines “en un plantejament divulgatiu que no pretén en cap cas l’aprofundiment que caldria”.

A més, consideren que dir que els canvis els marca la normativa estatal “no justifica res” i es pregunten “sobre quina base o sobre quins arguments s’aguanten aquests canvis” davant dels darrers mals resultats educatius en competència matemàtica i científica i de comprensió lectora. “Algú sap o pot explicar què pretén el fet de simplificar i reduir el contingut de les matèries científiques o eliminar les literatures de la seva condició de matèries de modalitat? En què pot contribuir aquesta decisió a la millora de la formació dels nostres estudiants de batxillerat?”, s’han preguntat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió