ACN Barcelona – El president del Clúster de la Indústria de l’Automoció (CIAC), Sergio Alcaraz, reclama “un compromís polític i econòmic més ferm” per assegurar la competitivitat del sector, i també la sostenibilitat. En un comunitat, Alcaraz afirma que aquesta indústria afronta “desafiaments inèdits i complexos” amb el canvi a una mobilitat sostenible, però lamenta que l’avançament cap a l’electrificació “no està sent tan ràpid com s’esperava”. Aquest fet, segons el president del CIAC, “posa en perill la viabilitat” d’aquesta transició de model i que “necessita” el sector. L’organització remarca que la competència “cada cop és més ferotge” i apunta que Europa “està perdent protagonisme” davant Àsia, que des de 2010 ha augmentat la producció un 34%.
En aquesta línia, Alcaraz assenyala “una notable pèrdua de presència de països clau com Alemanya i França”. A la vegada, recorda un estudi del Clúster de l’Automoció, encarregat a la firma KPMG el 2018, en què preveia que el 2050 “menys del 5% de la producció mundial” seria d’Europa Occidental. El responsable de l’organització sosté que és una “dada alarmant” i que pot fer-se realitat si “no es prenen les mesures adequades per revitalitzar el sector”.
Per això, Alcaraz insisteix en “el suport necessari” de les administracions i recalca la urgència per evitar que Europa “quedi relegada a un paper secundari en la mobilitat global”. El president del CIAC considera adequades les mesures proposades per l’expresident d’Itàlia i del Banc Central Europeu Mario Draghi: urgir executar inversions massives en sectors estratègics com la transició ecològica, la transformació digital i la reindustrialització.
D’altra banda, Alcaraz admet que el cost dels vehicles elèctrics “frena la demanda” dels consumidors. Al preu final al mercat, el president del Clúster de l’Automoció hi suma altres factors com ara “la manca d’infraestructura de punts de recàrrega públics, la falta de polítiques homogènies a Europa i les escasses ajudes directes i inversions público-privades”.