Edició 2193

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de juliol del 2024
Edició 2193

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 27 de juliol del 2024

El CIAC vol que els aranzels als cotxes xinesos siguin “provisionals” i aposta per “enfortir” la indústria del territori

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC) creu que els aranzels als cotxes elèctrics xinesos han de ser “provisionals” i considera que per garantir una competència “justa” amb els vehicles asiàtics cal enfortir la indústria del territori. El seu gerent, Josep Nadal, defensa que cal “empoderar” el sector automobilístic i alerta dels “riscos” que suposa la mesura proteccionista, que afectarà models com el Cupra Tavascan. En aquest sentit, avisa que caldrà veure la “lletra petita” de la decisió que va anunciar dimecres la Comissió Europea per saber si perjudica els cotxes de Chery, la marca que amb Ebro està reindustrialitzant l’antiga planta de Nissan. El CIAC ha celebrat aquest vespre la 7a edició del Míting d’Auto.

La celebració de l’acte anual del CIAC arriba tan sols un dia després que Brussel·les hagi anunciat la intenció d’imposar a partir del 4 de juliol <a href=”https://www.acn.cat/new/6b6fb7ca-c190-4858-93c6-b7809051a626/texts” target=”_blank”>aranzels </a>de fins al 38% als cotxes elèctrics de la Xina per compensar els “subsidis injustos” de Pequín. Nadal assegura que estan a l’espera de conèixer els detalls de la regulació per saber com impactarà en el sector a Catalunya. Una de les empreses afectades per la decisió de la Comissió Europea és SAIC, que té una part de Chery.

Publicitat

El directiu recorda que a la planta de la Zona Franca només es farà l’assemblatge dels vehicles i, per tant, no s’importaran cotxes com a tal, però admet que per ara desconeix com afectarà l’aranzel en el cas dels components que s’importin des del país asiàtic. “La lletra petita realment pot marcar la diferència d’aquestes inversions”, diu. La planta de Chery de Barcelona és la primera d’un fabricant de vehicles xinès a Europa.

<strong>Impacte en el Cupra Tavascan</strong>

Sí que queda clar que entre les marques afectades per la nova política aranzelària també n’hi ha d’europees com el grup Volkswagen que ja ha rebutjat la mesura. “Els efectes negatius de la decisió superen qualsevol potencial benefici per la indústria automobilística europea”, asseguren fonts de Seat, que fabrica a la Xina el Cupra Tavascan, un dels seus models estrella.  

I és que el primer SUV elèctric de la marca es fabrica a la planta xinesa d’Anhui i està previst que es posi a la venda aquest any. Segons la llista provisional d’aranzels, el model tindrà uns aranzels del 38,1% a partir de juliol. Des de l’automobilística amb seu a Martorell, afirmen que estan treballant “activament , conjuntament amb el grup Volkswagen, per minimitzar les possibles conseqüències d’aquesta resolució preliminar”. “Farem tot el possible per evitar que aquests aranzels addicionals afectin el preu del Cupra Tavascan, com a part del nostre compromís amb els clients i socis”, apunten.  

<strong>Diferències amb els ajuts a la indústria europea</strong>De moment la decisió de la Comissió Europea és provisional i es començarà a aplicar el 4 de juliol, nou mesos després que l’executiu comunitari iniciés la seva investigació per discernir si les automobilístiques xineses han rebut subvencions que distorsionen el mercat. No serà fins al novembre que la decisió passarà a ser definitiva. 

L’anunci de les institucions europees arriba poques setmanes després que els Estats Units apugessin els aranzels als cotxes elèctrics xinesos al 100%. 

En un context en el qual el gegant asiàtic està en una posició de lideratge tant pel seu desenvolupament tecnològic com per la competitivitat en preu,  el CIAC remarca que s’haurien de prendre més mesures per reforçar les indústries locals per “compensar” les “diferències” que hi pugui haver amb altres països, encara que actualment la indústria europea actualment ja rep algunes ajudes.

“La millor manera de garantir que la competència sigui justa és fomentant el creixement”, apunta. “Uns aranzels han de ser una mesura totalment temporal i s’ha d’anar molt amb compte perquè les coses no són blanques o negres, s’han d’entendre des de diferents prismes o matisos”, agrega.

<strong>El CIAC treballa en el pròxim pla estratègic</strong>

Aquest dijous al vespre el CIAC ha celebrat la 7a edició del Míting d’Auto, l’esdeveniment de referència anual de l’entitat i que ha aplegat més de 300 representants de la indústria de l’automoció. L’acte ha servit per debatre sobre els temes més rellevants del nou pla estratègic 2025 – 2027, que el CIAC presentarà a finals d’any.

Nadal ha assegurat que un dels temes que “indiscutiblement” apareixerà seran els aranzels als cotxes xinesos. El nou full de ruta també inclourà diferents eixos de treball vinculats a la formació, la innovació i la sostenibilitat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió