ACN Barcelona – El català recupera la visibilitat als resultats de cerca de Google després que el cercador hagi actualitzat el seu algoritme i ha duplicat amb escreix la presència de la llengua catalana en els primers resultats. Fa un mes eren només el 24% mentre actualment són el 57%, han explicat des de l’Aliança per garantir la presència digital del català, impulsada pel Govern i formada per deu entitats de la societat civil, que ha col·laborat activament amb el cercador per recuperar la visibilitat dels webs en català en els resultats de cerca. “Google ha començat a aplicar canvis als seus algoritmes i avui es pot confirmar que la visibilitat del contingut web en català ha millorat de manera substancial”, destaca l’Aliança.
L’Aliança per garantir la presència digital del català va ser presentada el passat 21 de març i la seva primera preocupació era la pèrdua de rellevància en els resultats de cerca web en català. Porta mesos treballant conjuntament amb Google i altres cercadors perquè el contingut web en català recuperi la visibilitat a les cerques.
En concret, la Fundació .cat, coordinadora de l’Aliança, ha destinat un equip específic, encapçalat per Albert Cuesta i Pep Masoliver que amb el suport i les aportacions dels tècnics i especialistes de totes les entitats que formen part de l’Aliança ha diagnosticat l’abast del problema analitzant el trànsit de més de 600 pàgines web amb contingut en català i en altres idiomes i elaborant un informe publicat aquest mes de juny que va permetre objectivar i quantificar el problema i obrir un diàleg tècnic amb els departaments d’enginyeria de Google i Microsoft per a resoldre un mal funcionament que afectava més llengües i cultures del món.
L’Aliança ha remarcat que el resultat ha estat que aquest mes d’agost Google “ha començat a aplicar canvis als seus algoritmes i avui es pot confirmar que la visibilitat del contingut web en català ha millorat de manera substancial”. En concret, s’ha confirmat que en les cerques d’un conjunt arbitrari de descriptors que l’Aliança observa periòdicament, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats s’ha més que duplicat: fa un mes eren només el 24% mentre actualment són el 57%.
Ha posat com exemple que els usuaris que tenen correctament configurades les seves opcions d’idioma poden verificar-ho fent cerques com ‘línia L5 metro’, ‘merce rodoreda’ o ‘fc barcelona’, que abans portaven a pàgines en castellà i ara ho fan a pàgines en català.
<strong>El comunicat de Google</strong>
Google ha emès aquest divendres un comunicat informant dels canvis i les millores aconseguides: “A molts països i regions del món, la gent sol parlar i cercar en més d’un idioma. Per servir-los millor, Google utilitza diverses maneres de determinar automàticament quin és el millor idioma o idiomes en què mostrar els resultats de la cerca”.
A través d’una piulada, el cercador ha fet referència i reconeixement de la col·laboració de l’Aliança en tot aquest procés. “Durant els darrers mesos hem fet una sèrie de canvis per ajustar millor els resultats a l’idioma en el què algú cerca. Estem agraïts a tothom que ens ha proporcionat exemples en diferents idiomes per provar les nostres millores, inclosos els usuaris catalanoparlants i l’Aliança per la presència digital del català”.
<strong>Reaccions</strong>
En declaracions a l’ACN, Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança, explica que estan satisfets amb la millora que ha fet Google i els hi agraeixen. Tot i això creuen que hi ha marge de millora encara i ha assegurat que els vigilaran per aconseguir que l’apliquin.
Cuesta valora positivament la intervenció de Google i creu que han reaccionat bé. “M’agrada recordar que vam dir que no consideràvem que això fos volgut ni voluntari, sinó que és una cosa que a Google se li va desmuntar perquè n’havia canviat una altra”. En aquest sentit, declara que des de l’Aliança van contribuir “a que se n’adonessin i posessin els mitjans per arreglar-ho”.
Genís Roca, president de la Fundació.cat que és l’entitat que coordina l’Aliança, ha volgut posar en valor “com d’eficient és l’ecosistema digital d’entitats civils de parla catalana, que ha demostrat ser capaç d’actuar de manera coordinada per a resoldre un problema concret extremadament complex”. Roca ha manifestat que han estat mesos de treball “rigorós, discret i generós”.
També en declaracions a l’ACN, Gina Tost, secretària de polítiques digitals, considera que aquesta és “una boníssima notícia i un gran èxit, però cal seguir treballant”, ha indicat. “S’ha passat del 24 al 57% de millora, però encara queda un llarg camí per recórrer”. Ha admès que “ha estat un camí difícil perquè no era un problema amb una solució fàcil i que ha estat un esforç liderat pel Govern i coordinat amb les diferents entitats, que ha aconseguit uns resultats molt valuosos”. Tost ha fet una crida a configurar els dispositius en català per “facilitar-ne la implementació i manifestar la preferència lingüística a totes aquestes empreses”.
A través d’un comunicat, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha afirmat que “una de les prioritats del Govern és fer que el català tingui més força i presència arreu, també a Internet, i això passa perquè els resultats de les cerques que es fan no el discriminin”. En aquest sentit, ha afegit que seguiran “atents i analitzant l’evolució de les dades”, que esperen que continuïn millorant. Tot i això, assenyala que “el problema s’ha revertit i ha entrat clarament en fase de solució. Això confirma que el model de coordinació entre l’Administració i la societat civil pot aconseguir resultats valuosos”, ha reblat.
“Des de l’inici d’aquesta legislatura que hem entrat en una nova etapa de la política lingüística del país on el Govern aposta per la transparència, per visibilitzar les dades que tenim, fins i tot si no són tan positives com desitjaríem, i a partir d’aquí, treballem per aconseguir millorar l’estat del català en tots els àmbits i amb tots els agents possibles; això és el que ha passat amb el cas dels navegadors, i és així com volem procedir sempre”, ha recalcat la consellera de Cultura, Natàlia Garriga.
<strong>Crida a configurar en català</strong>
Cuesta ha assenyalat que l’Aliança convida la ciutadania a configurar en català els seus dispositius, per tal d’aparèixer com a catalanoparlants en l’àmbit digital, i a triar en els resultats de cerca els enllaços que siguin a webs en català, per tal de manifestar explícitament la seva preferència lingüística.