ACN Barcelona – La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha apostat aquest dijous a primera hora de la tarda per augmentar de tres a quatre hores setmanals les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat, cosa que permetria incrementar la docència en ciències, matemàtiques i literatures. En les últimes setmanes hi ha hagut polèmica per la proposta procedent del ministeri d’unificar matèries com física i química o biologia, geologia i ambientals, cosa que reduiria les hores de docència en aquests àmbits. Niubó es reuneix aquests dies amb diversos col·lectius i sembla que la proposta està sent ben acollida, segons ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio.
<div>
Aquesta proposta aniria en detriment de les matèries optatives, que reduirien les seves hores, principalment dues hores setmanals d’optatives trimestrals i es mantindria una hora setmanal d’optativa anual. Niubó ha explicat que alguns centres petits no tenen gaire oferta d’optatives i això els perjudica davant dels grans. Per això, reduint les hores optatives també es reduiria la diferència d’ofertes entre centres de mides diferents. L’altre escenari, justament, ha estat menys ben rebut, i suposaria reforçar les hores optatives.
Amb la nova proposta d’enfortir les obligatòries de modalitat també es podria reforçar la literatura catalana i castellana al batxillerat humanístic. Niubó ha dit que en etapes anteriors s’havia apostat per personalitzar més el batxillerat i donar més opcions a l’alumne, però ara es busca mantenir un mínim més elevat de matèries comunes.
<strong>Valoracions de l’OCDE</strong>
D’altra banda, Niubó també ha opinat sobre algunes de les valoracions del responsable d’Educació de l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, sobre el sistema educatiu català. Niubó no creu que falti autoritat o disciplina a les aules, però admet que el prestigi social que tenien els mestres abans pot haver disminuït o no està tant reconegut. Segons ella, això es podria revertir si els resultats educatius milloressin, cosa que augmentaria la confiança de les famílies en el sistema.
També ha admès que cal avaluar millor l’impacte de la digitalització a les aules, que pot haver anat massa lluny després de la pandèmia: “No sé si se’ns n’ha anat la mà, però no ho hem avaluat”. Per això, a principis del curs que ve Educació farà unes recomanacions als centres educatius sobre com utilitzar les pantalles en les classes, i també distribuirà una guia per a les famílies. Ha reconegut que alguns països estan fent marxa enrere en la introducció de les pantalles a les aules, sobretot en les edats més primerenques.
En tot cas, ha dit que “innovar per innovar no aporta res”, i que la innovació ha de tenir l’objectiu de millorar l’educació dels infants.
Pel que fa a l’inici de curs, ha apostat perquè sigui abans de l’Onze de Setembre. Alhora, ha dit que intentaran fer els nomenaments dels professors a principis de juliol perquè tant docents com direccions de centres puguin preparar el següent curs amb més marge de temps durant el mes de juliol. Alhora, i per facilitar la feina als docents, també es faran unes guies amb els coneixements i competències bàsiques i imprescindibles de cada matèria en cada etapa educativa. Es preveu que a principis del curs vinent hi hagi una guia per a cada matèria.
Per últim, i sobre el possible tancament de línies als centres públics, Niubó ha recordat que la natalitat està baixant i que en alguns llocs s’abaixaran les ràtios, però també es poden arribar a tancar algunes línies per reforçar altres etapes com 0-3 o l’FP. “No volem tancar línies públiques, però hem de ser més eficients”, ha dit.
</div>