Edició 2481

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 11 de maig del 2025
Edició 2481

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 11 de maig del 2025

Educació obre el curs vinent el grup fix de substituts amb 2.145 places i la garantia de feina per a tot el curs

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Departament d’Educació crearà el curs vinent un grup estable de substituts format per persones que tindran nomenament, i per tant feina assegurada, durant tot el curs -d’1 de setembre a 31 d’agost-. Els interessats s’hauran inscrit en una especialitat i comarca -districte en el cas de Barcelona- i aniran encadenant les diferents substitucions que sorgeixin en aquests àmbits. Entre una substitució i una altra la persona romandrà al centre on hagi cobert la darrera baixa, tot i la incorporació de la persona absent. En total s’ofereixen 2.145 places. D’altra banda, el Departament assolirà un 5,57% d’interinitat a finals d’any, després d’incorporar 31.153 nous funcionaris a través dels diferents processos d’estabilització.

Els interessats en formar part d’aquest grup estable de substituts han d’estar inscrits a la borsa del Departament i poden inscriure’s per formar part d’aquest grup entre el 16 i el 21 de juliol. A finals de mes la conselleria haurà escollit ja els seus membres, en base al número de vàrem de la borsa. Per tant, la gent amb més antiguitat ho tindrà més fàcil. Cada persona serà escollida per una comarca i una especialitat, així, anirà cobrint les substitucions que surtin en aquests àmbits.

Publicitat

Un cop seleccionats, se’ls adjudicarà un primer centre administrativament i quan hi hagi substitucions se’ls anirà cridant per cobrir-les. Un cop finalitzi la substitució, el titular de la plaça tornarà a la seva feina però el substitut no marxarà del centre, sinó que s’hi quedarà complint les funcions que consideri la direcció fins que tingui una nova substitució i així successivament.

D’aquesta manera es pretén agilitzar el procés per cobrir substitucions, amb dificultats en segons quines especialitzats i àmbits territorials; i donar també estabilitat a les persones substitutes.

De les 2.145 places que s’oferiran, 332 són per al Vallès Occidental, 286, al Baix Llobregat, 181 al Barcelonès, 159 al Vallès Oriental, 143 al Maresme i 88 al Tarragonès, entre d’altres.

Per cossos, n’hi ha 1.362 de mestres, 778 de secundària, quatre d’escoles d’idiomes i una d’arts plàstiques.

En el cas de Barcelona, 47 places son al districte de Sant Martí, 30 a Nou Barris, 2 a l’Eixample i 26 a Sant Andreu. Del total, la majoria són de mestres.

La directora general de Professorat i Personal de Centres Públics, Dolors Colell, ha explicat que la decisió sobre el número de places a cada comarca i especialitat s’ha fet en base a la realitat existent de professionals en cada àmbit. El total de 2.145 representen aproximadament el 10% de les persones que fan substitucions en un curs.

A banda d’aquesta mesura, a 1 de setembre també es posarà en funcionament la possibilitat que una persona de la borsa, fora del grup estable, pugui decidir presentar-se per cobrir substitucions en més d’una comarca. Aquests professionals, tot i marcar una comarca concreta també poden indicar que estan disposats a treballar en d’altres, especificant-ne quines.

Per pal·liar el problema de les substitucions de difícil cobertura, Educació també va posar en marxa aquest curs la possibilitat que docents d’aquelles especialitats amb més problemes poguessin ampliar el seu horari. Finalment, i com a exemple, una seixantena de docents de matemàtiques s’hi han adherit.

<strong>Més funcionaris</strong>

Pel que fa al cos de docents funcionaris, a finals d’any s’haurà assolit el 5,57% d’interinitat de la plantilla. S’ha arribat a aquesta xifra a partir del concurs de mèrits, un procés d’estabilització extraordinari i un d’ordinari. A través del primer es van estabilitzar 12.858 docents, amb el segon 13.393 i amb el tercer s’hi han afegit 4.902 persones aprovades amb plaça. En total, 31.153 nous funcionaris a finals d’any, un cop els que han aprovat en la darrera convocatòria hagin superat el període de pràctiques.

Per tipologies, en el concurs de mèrits es van admetre 61.478 sol·licituds i hi va haver 37.284 aspirants admesos per a un total de 12.859 places. Finalment es van adjudicar 12.858 places i hi van haver 1.474 renúncies.

En el concurs extraordinari, es van admetre 34.732 aspirants per a 14.238 places convocades. Finalment, 13.393 van ser seleccionats per ocupar una plaça i van quedar 845 vacants. D’aquestes vacants, 775 es van recollir al procés ordinari d’oposicions fet a l’abril i es van produir també 70 renúncies posteriors.

<strong>La meitat dels que van fer les oposicions de l’abril aproven</strong>

Finalment, en les oposicions ordinàries que es van fer a finals d’abril, hi van haver 17.764 aspirants i 10.113 presentats per a 9.344 places convocades. Del total, 4.982 van aprovar però d’aquests 80 s’han quedat sense plaça. Aquests són 71 mestres, set professors d’escoles d’arts plàstiques i disseny i dos professors d’escoles d’idiomes. Així, finalment els qeu han estat seleccionats, i per tant han obtingut plaça, representen el 52,46% en relació a les places convocades. Aquest percentatge és de gairebé el 90% en l’especialitat de mestres de taller d’arts plàstiques i disseny; mentre que baixa fins al 43,51% entre els professors especialistes en sectors singulars de Formació Professional (FP) i al 45% entre els professors d’ESO.

Colell ha indicat que el percentatge de la meitat d’aprovats és similar en totes les convocatòries. Ha destacat també que 1.404 docents que no van superar el concurs de mèrits ni el procés extraordinari i sí han aprovat el concurs ordinari.

Amb aquestes xifres, a 31 de desembre del 2024 el personal docent total del Departament estarà format per 81.633 persones, de les quals 58.837 seran personal definitiu, 18.248 personal definitiu pendent d’incorporació -perquè han de finalitzar el període de pràctiques- i 4.548 personal temporal estructural.

L’índex de temporalitat era del 31,43% a finals del 2021 i va passar al 13,96% després del concurs de mèrits. Amb el concurs extraordinari d’oposicions es va assolir el 7,14% i finalment s’ha baixat al 5,57%.

Colell ha destacat que la xifra està “bastant per sota del 8% que era exigible” arran de la llei d’estabilització. La directora ha valorat molt positivament haver assolit aquests números i ha posat en valor que d’aquesta manera es dona estabilitat als docents, als claustres i als projectes pedagògics. “Això té un impacte directe en l’alumnat”, ha manifestat.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió