ACN Barcelona – Ecologistes en Acció i Zeroport han exigit l’eliminació de vols curts peninsulars amb alternativa ferroviària coincidint amb la setmana que es compleix el 50è aniversari de l’obertura del pont aeri Madrid-Barcelona. En un comunicat, les entitats ecologistes han denunciat que malgrat l’existència d’alternatives terrestres, la ruta aèria entre les capitals madrilenya i catalana continua sent la que registra més operacions a la península, “fet que produeix quantitats enormes de contaminació atmosfèrica i gasos amb efecte d’hivernacle”. Segons les entitats, aquesta mesura podria generar un estalvi de més de 300.000 tones de CO2, equivalents a gairebé el 10% de totes les emissions produïdes per l’aviació domèstica peninsular a Espanya.
“L’alt nombre d’operacions és, no obstant això, sinònim d’un gran impacte ambiental”, insisteixen.
Malgrat la pèrdua de viatgers aeris entre les capitals madrilenya i catalana registrada des de la posada en marxa el 2008 de l’alta velocitat ferroviària, afirmen que la ruta aèria continua sent una de les més transitades a Espanya. El 2019, abans de la pandèmia, es van registrar un total de 15.773 operacions que van transportar 2,6 milions persones entre totes dues ciutats, segons dades d’Aena.
Aquestes xifres representen l’11,3% del total d’operacions aèries i el 15% del nombre de viatgers en vols peninsulars d’aquell any. Si bé el transport ferroviari d’alta velocitat té una quota modal del 81,8% en aquest trajecte segons la CNMC, continua sent la ruta peninsular amb major nombre de vols, i encara es fan una trentena de vols diaris en tots dos sentits.
A banda dels efectes sobre el canvi climàtic, les entitats denuncien que l’alt nombre de trajectes en avió pot tenir conseqüències sobre la salut per l’emissió de partícules en suspensió i òxids de nitrogen perquè un radi de 20 quilòmetres dels aeroports de Madrid i Barcelona viuen 6,5 milions de persones.