Edició 2312

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 23 de novembre del 2024
Edició 2312

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 23 de novembre del 2024

Ebro defensa l’aliança estratègica amb Chery tot i les tensions comercials amb Xina: “Estem aïllats del que passa fora”

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Ebro, la marca comercial d’EV Motors, reactiva aquest dissabte la producció a l’antiga fàbrica Nissan després de gairebé tres anys amb la intenció de convertir-se en una “referència” del sector de l’automòbil a l’Estat espanyol i a Europa. L’arrencada de la fabricació del primer model del grup, l’S700, arriba en un moment de dificultats pel mercat del vehicle elèctric i marcat per les tensions comercials entre la Unió Europea i la Xina. Amb tot, el president d’EV Motors, Rafael Ruiz, ha defensat la fortalesa de l’acord amb la xinesa Chery, que va endarrerir a finals del 2025 la producció del model Omoda 5. “L’aliança és estratègica. Estem aïllats del que passa fora del projecte industrial”, ha afirmat a l’ACN.

La companyia celebrarà aquest dissabte un acte per celebrar l’arrencada oficial de la fabricació a l’ara anomenada Ebro Factory que comptarà amb el president del Govern, Salvador Illa, el ministre d’Indústria, Jordi Hereu, l’ambaixador xinès Yao Jing, i els màxims dirigents de l’automobilística xinesa: Tongyue Yin, president de Chery Automobile; i Guibin Zhang, president de Chery International. 

Publicitat

L’empresa va optar per recuperar la històrica marca Ebro desapareguda el 1987 i que, precisament, va néixer a l’antiga Motor Ibérica de la Zona Franca. “Aquesta fàbrica havia sigut Ebro i que ara la nostra marca la recuperi per produir vehicles és molt emocionant”, ha assegurat Ruiz, que ha admès que el procés de reindustrialització que s’ha allargat més de tres anys ha sigut “difícil”. La negociació va culminar el passat 19 d’abril, quan Ebro i la multinacional xinesa Chery van formalitzar la seva aliança per reactivar les instal·lacions.

L’últim vehicle de Nissan que es va fabricar a les instal·lacions va ser el 16 de desembre del 2021.

<strong>Relació amb Chery</strong>

L’endarreriment de la fabricació dels Omoda 5 anunciat a principis de setembre va provocar que s’avancés abans del previst la producció dels models propis d’Ebro, els S700 i S800, que es van presentar el maig passat.

En el seu moment, la marca va atribuir el canvi d’estratègia amb l’Omoda 5 elèctric als aranzels que la Comissió Europea havia aprovat aplicar als vehicles elèctrics xinesos i a les previsions optimistes de vendes dels models d’Ebro. Els responsables van començar la tramitació de l’homologació de l’Omoda 5 com a fabricant europeu, previst per d’aquí un any, entre el setembre i l’octubre del 2025. “Estem treballant perquè estigui en producció a finals de l’any vinent”, ha assegurat.

<strong>Sense afectacions pels aranzels xinesos</strong>

En relació a l’escalada de tensions comercials entre les institucions comunitàries i la Xina, Ruiz ha destacat que no es veuran afectats per “cap situació relativa a aranzels i impostos”, com els que la Comissió Europea va anunciar a l’estiu pels vehicles fabricats al gegant asiàtic. “Som una empresa que fabrica a Barcelona. El vehicle estarà fabricat aquí i l’aliança tecnològica amb el soci xinès ens dona velocitat per la reindustrialització”, ha remarcat.  

Preguntat sobre quines peticions feien a la Comissió Europea sobre la matèria, ha assegurat que estan “centrants en el projecte” i no mirant enfora perquè hi ha molta feina a fer. “L’aliança amb Chery és estratègica, un projecte ‘win win’, podem reindustrialitzar ràpidament, disposar de la tecnologia dels socis… Estem aïllats del que passa fora del nostre projecte industrial”, ha insistit.

Un mes després de debutar a la borsa de les petites i mitjanes empreses, l’automobilística ja té una capitalització de més de 400 euros, a l’espera de com reacciona el mercat als llançaments comercials.

“Amb la sortida a borsa volem dotar a la companyia de capacitat financera per afrontar els projectes i ens consolida com a companyia que serà referència d’Espanya i Europa”, ha afirmat el president d’EV Motors.

<strong>850 treballadors a finals del 2025</strong>

En una primera fase, els vehicles arribaran per peces i s’acoblaran a la planta, en el que es coneix com a muntatge DKD. Des d’aquest dissabte s’acoblaran models del SUV S700 i, abans de finals d’any, també de l’S800, donant feina a unes 200 persones.

A mitjan 2025, la companyia espera tenir ja tres torns en marxa i 350 persones treballant. A l’últim trimestre de l’any vinent, quan comenci la fabricació de l’Omoda 5 en CKD, ampliaran la plantilla fins als 850 empleats. Aquesta modalitat de muntatge inclou una línia completa de soldadura i pintura per a la seva producció des de l’inici de la seva fabricació a la planta de la Zona Franca.

Serà ja el 2026 quan la companyia assolirà el compromís firmat amb les administracions i sindicats de donar feina els 1.250 antics treballadors de Nissan que van participar de la reindustrialització.

La marca catalana ja disposa d’acords amb 30 punts de venda d’una xarxa de concessionaris exclusiva arreu de l’Estat i que també oferiran serveis de postvenda i donaran cobertura a la garantia dels vehicles. La comercialització dels primers models començarà poc després de l’inici de la fabricació. “Aquest any podrem veure vehicles Ebro S700 als concessionaris”, ha afirmat Ruiz, que no ha dit quin serà el preu dels models.

De cara a l’any vinent, el grup es planteja fabricar un model per cobrir el segment de cotxes més petits o urbans. La furgoneta i la pick up es deixaran per a més endavant, probablement el 2027.

La previsió de vendes pel 2025 és de superar les 20.000 unitats.

<strong>Tecnologia de primer nivell</strong>

Ruiz ha destacat que l’aliança amb la xinesa Chery no només permet donar velocitat a la reindustrialització i complir els compromisos amb les administracions, sinó també comptar amb “tecnologia de primer nivell mundial” en tota la gamma de vehicles. El pacte arriba en un moment en què els cotxes xinesos han incrementat substancialment les vendes a Europa, sobretot en el segment d’elèctrics.  

Els primers models que arribaran al mercat -S700 i S800- ho faran amb la versió de combustió i híbrida endollable amb una autonomia d’uns 80 quilòmetres. En el futur, la companyia té la intenció de fabricar cotxes Ebro 100% elèctrics, però encara no ha fixat una data. “Com a companyia ens hem d’adaptar a la demanda del mercat. Estem en un procés de transició. Ebro s’ha d’adaptar al període entre desenvolupar les línies productives i que el mercat assumeixi la transició”, ha afirmat Ruiz.

La marca s’ha fixat com a objectiu, també, impulsar la cadena de subministrament i treballar amb proveïdors exclusivament locals a partir del 2026.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió