ACN Barcelona – Cada vegada més dies amb descomptes a les portes de Nadal. Aquesta és la tendència entre les grans marques dels centres comercials, que han passat del Black Friday a la Black Week. El que fa uns anys va començar com una jornada d’ofertes, a les grans superfícies s’ha convertit en diversos dies de promocions, que donen el tret de sortida de la campanya de vendes “més important” de l’any. Així ho explica la directora de màrqueting del centre comercial Arenas de Barcelona, Maritza Montenegro, que en declaracions a l’ACN diu que enguany els descomptes són “bastant atractius”. Ara bé, hi ha alguns compradors que ho qüestionen i asseguren que hi ha molts productes amb el mateix preu que fa uns dies. “Aquí ja no cola”, sentencia la Maria Assumpta.
A les Arenas la setantena de botigues, pràcticament totes de grans cadenes, s’han adherit a la campanya del Black Friday, que s’allargarà durant tot el cap de setmana i posarà el punt final el dilluns amb el Cyber Monday. La directora de màrqueting, a més, ha recordat que aquest diumenge serà el primer que el centre comercial obrirà, de manera que tot plegat pretén donar “més facilitat” a l’hora de fer les compres. La tendència observada en aquest espai, però, contrasta amb la dels <a href=”https://www.acn.cat/new/c316bf8e-9d9d-444c-a8b2-4eb42c273a8e/texts” target=”_blank”>petits comerços</a>, que es veuen abocats a oferir descomptes i celebren la jornada a contractor.
L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha calculat que aquest any cada comprador gastarà de mitjana uns 200 euros durant el Black Friday, lleugerament per sota de les xifres de l’any passat. Segons una enquesta feta a nivell estatal, tres de cada quatre persones preveuen comprar i cada vegada són més els usuaris que diuen que les ofertes “no són per a tant”.
L’estudi de l’OCU també indica que moltes de les compres es faran en línia. La directora de màrqueting de les Arenas, però, ha assegurat que davant l’augment de les ciberestafes, constaten que hi ha gent que “prefereix” acostar-se físicament als establiments per evitar exposar-se a aquests fraus. “La gent està molt sensibilitzada”, ha dit Montenegro. “És cert que hi ha molta compra online, però el físic continua tenint el seu protagonisme i hi ha una sèrie de públic que prefereix emprovar-se, tocar, remenar, escollir…”, ha apuntat.
<strong>Divisió d’opinions entre els compradors</strong>
En el centre comercial ubicat a la Plaça d’Espanya de Barcelona, durant les primeres hores del Black Friday s’hi ha observat un ambient “molt tranquil”, tal com han descrit diversos compradors en declaracions a l’ACN. A mesura que ha anat avançant el matí l’ambient s’ha anat animant i la previsió dels comerciants és que encara ho faci més durant el divendres a la tarda i el cap de setmana.
La majoria de la gent que s’hi ha acostat durant l’inici de la jornada ho ha fet per avançar-se a les compres de Nadal. “Compro per previsió per ara que venen festes, ara hi ha estoc i així després no em cal córrer”, ha indicat la Maria Assumpta. En el seu cas, ha explicat que ha trobat “molt poques coses” amb descompte i s’ha mostrat reticent amb el Black Friday. “He demanat algun preu i m’han dit que aquell producte no estava rebaixat”, ha dit.
Altres, en canvi, com la Carmen, han explicat que sí que s’han trobat ofertes que “han valgut la pena”, sobretot en productes tecnològics. “Vaig veure els preus a principi de setmana, he vingut avui a comprar i m’he trobat descomptes”, ha afirmat. “He comprat uns comandaments de la Nintendo Switch que costaven 72 euros i una agenda que en costava 25 i amb els descomptes tot m’ha quedat en 48 euros”, ha exemplificat.
Els compradors també s’han mostrat crítics amb les ofertes rebudes a través de correu electrònic i SMS en els últims dies. “T’anuncien el Black Friday per tot arreu”, ha dit la Maite. Tots han coincidit a dir que desconfien d’aquests missatges i que han optat per ni tan sols obrir-los.
Precisament aquest any, davant l’<a href=”https://www.acn.cat/new/e07964e2-269e-4ba4-8258-7c62e92e5798/texts” target=”_blank”>augment de les estafes</a> en línia, l’Agència Catalana del Consum ha ampliat els <a href=”https://www.acn.cat/new/2df38350-c399-42d0-a3ce-ccdfa5359f19/texts” target=”_blank”>controls </a>a les ofertes del Black Friday i està inspeccionant una vuitantena d’empreses, tant físiques com electròniques, a les que fa un seguiment dels preus. L’any passat la campanya va detectar <a href=”https://www.acn.cat/new/fdc27748-c143-47b2-89d6-94f5e65f5d45/texts” target=”_blank”>irregularitats </a>en 7 de cada 10 companyies.