Edició 2184

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de juliol del 2024
Edició 2184

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de juliol del 2024

Conductors descansats i vehicles en òptimes condicions, objectiu dels controls de Mossos en autocars i busos

|

- Publicitat -

ACN La Roca del Vallès – L’estiu comporta un increment de trànsit a les principals autopistes catalanes, no només de manera interna, sinó també pel pas de vehicles que circulen en direcció a Europa o el nord de l’Àfrica. Amb l’objectiu de reduir el risc d’accidents, el cos ha establert diversos controls de trànsit, part d’ells orientats única i exclusivament al transport de viatgers, principalment autocars. L’objectiu és garantir que els conductors estiguin descansats i que els vehicles es troben en condicions òptimes per a garantir la seva seguretat. Aquest dijous a la tarda s’ha organitzat un d’aquests controls a l’AP-7, just on es trobava l’antic peatge de la Roca del Vallès, i on s’ha fet ús dels dispositius de control aeri, amb un dron i un helicòpter.

Els Mossos fa temps que han posat l’ull en el transport de viatgers, donat que comporta el desplaçament de vehicles de gran tonatge i amb moltes persones a l’interior. Coincidint amb el greu accident d’un bus aquest dimarts a la C-32, a l’alçada de Tordera, els cos ha mostrat aquest dijous de quina manera es treballa per a fer una tipologia de controls orientats només a aquest tipus de vehicles, i que amb l’estiu guanyen protagonisme per l’increment de la mobilitat.

Publicitat

El lloc escollit ha estat l’antic peatge de l’AP-7 a la Roca del Vallès i en sentit Girona, un espai on tan sols queda part de l’estructura de l’antiga zona de pagament. El control, però, comença quilòmetres abans, amb l’ajuda de l’helicòpter que permet localitzar un vehicle en qüestió, i des d’on s’informa a terra perquè un cotxe de la divisió de Trànsit insti el conductor a seguir-los. El seguiment també es fa des d’un dron, que permet tenir una visió aèria des del punt de control del trànsit i dels quilòmtres més propers.

“Retirem el vehicle de l’autopista cap a una zona segura, i allà controlem dos elements, el conductor, amb una prova d’alcoholèmia, el de permís de conduir i de transport de viatgers, i després el vehicle, analitzant el tacògraf, que és el que ens indica qui condueix, el temps que fa que ho està fent, si ha descansat, i la velocitat”, explica el sergent Toni Sòria, cap de la Regió Metropolitana Nord de Trànsit.

“Ens interessa el descans, que la persona condueixi amb les condicions corresponents”, afegeix Sòria, motiu pel qual el control del tacògraf és el que més temps comporta. En aquest control també es verifica que es disposa dels sistemes d’extinxció d’incendis que cal a l’interior de l’autocar, així com que les rodes estiguin en bon estat o que els retrovisors i el parabrises no tinguin esquerdes potencialment perilloses.

Si bé aquest tipus de controls es fan tot l’any, el sergent destaca que a l’estiu hi ha un increment de la mobilitat, que comporta més riscos a la carretera. “Suposa que al trànsit habitual s’hi suma el de transport de viatgers, tant en sentit nord com en sentit sud, hi ha qui va a altres destinacions des d’Europa, com per exemple l’Àfrica”, afegeix.

<strong>Col·laboració dels conductors</strong>

Els conductors tendeixen a col·laborar amb els Mossos, que tan bon punt els aturen els comuniquen que l’acció no respon a cap infracció i que es tracta d’un control rutinari. “Està molt bé que ho facin, perquè hi ha gent que no va com hauria d’anar, sense documentació, o que no disposa de papers”, destaca Galo Caisapantal, conductor professional que duia turistes des de Barcelona al centre comercial La Roca Village.

El recorregut que ell fa a diari és curt, però hi ha casos on es mira amb deteniment el descans dels conductors, sobretot en aquells que es mouen a una distància de 100 quilòmetres de la seva base. Aquest era el cas d’en Gregori Pachecho, que duia un grup de nens procedents de Toulose (França). Aquests dies estan de colònies a la Bisbal de l’Empordà, i tornaven a la casa després de passar el dia a Barcelona.

“Em semblen molt bé aquest tipus de controls, veig vehicles que no sé ni com passen la ITV, tot el que sigui de cara al bé del ciutadà ho trobo bé”, ha explicat.

<strong>Control de vehicles pesats</strong>

Tot i que el control d’aquest dijous estava centrat d’entrada únicament en autocars, els agents han fet aturar un camioner, aprofitant que es tractava d’un dispositiu orientat a vehicles de gran tonatge. El motiu: l’han enxampat parlant amb el telèfon a la mà.

“Estava enviant una nota de veu per felicitar un aniversari, em podria haver esperat, però quan et piquen els dits…”, ha dit, resignat, el conductor, Dorel Vacile. “He après a quedar-me quiet, per no repetir la tonteria”, ha afegit.

Els Mossos seguiran fent aquest tipus de controls arreu del país, principalment en aquelles vies amb major mobilitat de busos i autocars, i de manera complementària a la resta de mecanismes de què disposen per controlar el trànsit, ja sigui els radars fixos, els camuflats en vehicles i fins i tot des de l’helicòpter, novetat dels darrers mesos.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió