ACN Centelles – Centelles i Tona, dos municipis de la part sud d’Osona, han decidit treballar plegats per revitalitzar el comerç local i fomentar l’emprenedoria. Es tracta del projecte Obrim Espais, que ha comptat amb el suport econòmic de la Diputació de Barcelona i que té una durada de dos anys. Entre les accions principals hi ha la de radiografiar els locals que estan buits per reactivar-los i ajudar a crear i consolidar nous negocis en àmbits com ara l’economia social, entre d’altres accions. “El comerç local està patint i se l’ha d’ajudar”, explica a l’ACN el regidor de Promoció Econòmica de Centelles, Josep Arisa. Entre els reptes també hi ha fomentar el relleu quan un comerç abaixa la persiana.
El projecte ha començat a caminar fa poques setmanes i la previsió és que a finals d’any s’hagi recopilat la informació dels locals buits. “Tenim unes necessitats molt similars, un centenar de comerços i un eix comercial bastant igual”, detalla la regidora de Desenvolupament de Tona, Judit Sardà, que destaca el caràcter “cooperatiu” del projecte.
Com passa a altres punts del territori, les plataformes digitals són una competència molt forta per al comerç local, que s’ha de reinventar. Per això, el projecte oferirà assessorament i acompanyament a botiguers i emprenedors que tinguin ganes de millorar o obrir un negoci i, de retruc, fomentar l’obertura de locals que han abaixat la persiana. “Quan un comerç tanca, costa molt que torni a obrir”, remarca el regidor de Promoció Econòmica de Centelles, Josep Arisa. Per això, volen incentivar nous models de negocis en àmbits com l’economia social i solidària o perfils més innovadors.
Tots dos municipis coincideixen que les botigues “donen vida” als carrers de pobles i ciutats. “Quan tu veus un poble on el centre hi ha comerços tancats, fa un aire d’aïllament que no agrada a ningú”, diu Sardà. Entre els reptes del comerç local també hi ha el d’ajudar a trobar relleu a negocis que es tanquen per jubilació, una realitat que es repeteix arreu del territori.
Altres accions que volen emprendre són formes de “sensibilitzar” els compradors: “La ciutadania ha de veure la importància de mantenir vius els carrers amb el comerç local, que són els que sempre hi són i dinamitzen els pobles”, assenyala Sardà. La regidora també pensa que el comerç de proximitat “no morirà mai” perquè “sempre hi haurà clients que ho aprecia”. Però creu que, per fer-los viables, cal oferir més serveis que no pas les plataformes digitals i aprofitar el contacte directe amb el client per detectar les seves necessitats.
<strong>”Tinc moltes idees”</strong>
Montse Crivillers, propietària d’una botiga de llaminadures a Centelles, aplaudeix la iniciativa i espera que serveixi per ajudar al comerç local. Creu que la societat no valora prou la feina que fan i la vida que donen als pobles i es queixa que les administracions no els ajuden. “Tot s’ha complicat molt”, explica. La dona va agafar aquesta botiga fa 23 anys i admet que els reptes són molts. La competència amb la venda per Internet és una de les principals amenaces i per això ha hagut d’esforçar-se en oferir un valor afegit. “Jo intento diferenciar-me de la botiga simple de llaminadures i faig pastissos personalitzats amb forma de cotxe, ballarina (…) el repte és poder aconseguir el que el client vol perquè vols que estiguin contents”. Una de les claus, assegura, és tenir clients molt fidels.
Arran de la pandèmia també ha detectat que la gent es vol cuidar més i reduir els sucres. “No pots menjar un quilo de caramels al dia, però un de tant en tant no passa res”, afegeix. Ja fa temps que dona voltes a obrir noves línies de negoci, però els riscos l’han fet desistir. “No és fàcil, tens por perquè si inverteixes i no et funciona, ai!”, admet. Per això, està oberta a rebre consells i ajuda a través d’aquest nou projecte per fer el pas definitiu. “Perquè d’idees en tinc moltes”, assegura. Crivillers també diu que, malgrat les dificultats, “manté la il·lusió del primer dia” alhora que està decidida a fer canvis per fer el negoci encara més rendible.
En aquest projecte també es preveu fomentar les relacions entre les associacions de botiguers de Tona i Centelles i treballar plegats per “arribar més lluny”. El projecte compta amb una partida de 18.000 euros, dels quals bona part els ha aportat la Diputació de Barcelona.