Edició 2365

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de gener del 2025
Edició 2365

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 15 de gener del 2025

CCOO reclama internalitzar les vetlladores per incrementar així un 81% les hores d’atenció a alumnes amb necessitats

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – CCOO ha reclamat solucionar la situació que viuen les treballadores que atenen els alumnes amb necessitats educatives especials per tal d’aconseguir tenir una veritable escola inclusiva. En concret, ha proposat que s’incrementi un 0,8% el pressupost del Departament d’Educació per tal que les auxiliars passin a ser educadores i que les vetlladores, que ara estan externalitzades, passin a ser personal laboral de la conselleria. Amb això últim, 3.700 treballadores passarien a tenir jornada completa i s’augmentarien un 81% les hores d’atenció directa als infants amb necessitats. Aquesta és una de les peticions que CCOO fa en aquest curs “decisiu”, on ha insistit en la necessitat d’aprovar la ILP per arribar al 6% del PIB en educació.

Amb la proposta d’internalizar les vetlladores, CCOO calcula que es passaria de 93.287 hores setmanals d’atenció directa a 168.750.

Publicitat

Segons ha explicat el sindicat, amb el seu plantejament sobre la inclusiva no només es milloraria i garantiria l’atenció als infants sinó que es posaria solució a la situació de “precarietat” que viuen les professionals que s’hi dediquen. “És una qüestió de voluntat política perquè econòmicament és viable”, ha dit Cristina Brotos, membre del sindicat.

Ara per ara existeixen els perfils d’educadora, auxiliar i vetlladora. La proposta de CCOO passa perquè totes acabin sent educadores, seguint el procés de formació i acreditació necessari. I és que Brotos ha valorat que tot i que ara hi hagi aquests tres perfils diferenciats acaben fent les mateixes tasques “però amb drets laborals diferents”.

<strong>Més recursos, harmonitzar el calendari d’FP i “més democràcia”</strong>

La proposta de la inclusiva és una de les 10 que el sindicat ha situat en aquest inici de curs 2024-2025. La primera és la necessitat d’aprovar la ILP impulsada per ells mateixos per arribar al 6% del PIB en educació. La secretària general de la Federació d’Educació, Teresa Esperabé, ha assegurat que aquest és un curs “decisiu” i ha considerat que la necessitat d’incrementar el pressupost és un consens de país. “Demanem que el 2025 hi hagi una aposta decidida del Govern i la conselleria per millorar el finançament”, ha reclamat Esperabé. I és que la secretària general ha lamentat que tot i la millora del PIB, el que s’ha destinat a l’educació els darrers anys ha anat a la baixa. Ha posat com a exemple una disminució de la inversió als centres educatius: dels 625 milions el 2022 a 483 el 2023.

Una altra de les peticions passa per harmonitzar el calendari de preinscripció i matrícula de la Formació Professional (FP) amb el del batxillerat i les universitats. D’aquesta manera, el sindicat ha defensat que es podria evitar la fuga d’alumnes a la privada ja que molts opten per aquesta via per garantir-se una plaça abans que comenci el curs. En l’àmbit de l’FP, CCOO també ha reclamat incrementar les places públiques, més orientació al llarg de la vida i rellançar l’Institut Obert de Catalunya (IOC) ja que està quedant “obsolet”.

D’altra banda, han insistit en la necessitat de reduir la segregació escolar i per fer-ho han proposat que no es puguin assignar nous alumnes als centres de màxima complexitat durant el curs. També plantegen que els estudiants amb necessitats específiques comptin com a dues places al procés de preinscripció.

Novament, CCOO ha posat l’ull en la “manca de democràcia” als centres per l’aplicació del decret de plantilles, ja que permet les assignacions “a dit”. Entre d’altres, han explicat que les places perfilades van passar del 4 al 12% entre els cursos 2015-2016 i 2023-2024 i han reiterat que es donen continuen donant diversos tipus d'”arbitrarietats”. El sindicat està elaborant un informe al respecte per fer una fotografia de la situació.

Altres propostes són potenciar l’ús social del català per garantir que s’empra en totes les etapes i contextos educatius, eliminar el xec escolar i destinar el pressupost a material escolar socialitzat i una coordinació específica de coeducació amb complement econòmic i dotació horària per promoure la lluita contra les violències masclistes.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió