ACN Barcelona – CCOO ha reclamat “les mateixes condicions” per a jubilar-se que hi ha en altres sectors en la represa de la vaga de conductors d’autobusos d’aquest dijous. El responsable de la negociació col·lectiva per carretera de Catalunya del sindicat, Luis Mojal, ha demanat “el mateix pacte” que han assolit els sectors de mercaderies i de grues autopropulsades. D’aquesta manera, “no cal esperar a un nou reial decret”, supeditat “a les majories que es necessiten” al Congrés, ha recalcat Mojal. El sindicat ha detallat que unes 800 persones han participat en la protesta a Barcelona, on han sortit de l’Estació del Nord i ha acabat davant Foment del Treball. CCOO ha apuntat que una mitjana del 70% dels treballadors ha secundat l’aturada del servei.
Mojal ha criticat que deixar la rebaixa de l’edat de jubilació als 60 anys “en un futur reial decret” genera “molta incertesa” entre el col·lectiu. Per això, ha insistit en obtenir “les mateixes condicions” que àmbits com el de les mercaderies o grues autopropulsades. En aquesta línia, ha interpel·lat la patronal a “tornar a la taula” de negociació.
El sindicalista ha criticat que un dels acords assolits per UGT, que s’ha desvinculat de la vaga, és que s’inclogui la mesura en un hipotètic reial decret. El responsable del sector de CCOO ha incidit en el fet que ja n’hi ha un “que està vigent des del 2011” i que “s’aprofiti per signar amb les mateixes condicions”.
Precisament, en el transcurs de la manifestació s’han llançat crides contra UGT: ‘On està UGT?’, tot i que la proclama més escoltada ha estat, ‘Jubilació als 60 anys’. La mobilització, convocada per CCOO, ha arrencat des de l’Estació Barcelona Nord, on també s’hi ha afegit CGT, que també manté l’aturada dels conductors d’autobús. Segons CCOO, unes 800 persones han desfilat pels carrers del centre de la capital catalana. Durant el recorregut s’han aturat davant la seu de la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) i la comitiva ha acanat la manifestació davant les portes de Foment del Treball.
Les protestes també s’han replicat a Tarragona, Lleida i Girona amb les estacions d’autobús com a punt comú de mobilització. Les marxes estan previstes que continuïn aquest divendres i el sindicat ha fet una crida “a participar dels diferents piquets informatius” i a les “diverses manifestacions” que es convoquin. CCOO ha reprès l’aturada del servei després que es prorrogués el calendari marcat per la situació generada pels efectes de la dana al País Valencià i que va suposar la cancel·lació de la jornada de vaga del 5 de novembre.
El 13 de novembre CCOO va anunciar que tornava a activar les protestes fixades inicialment, començant per aquest dijous i divendres, continuant pels dies 5 i 9 de desembre i a partir del 23 del mateix mes passarà a ser indefinida (també secunda la CGT). L’única excepció de la vaga a l’estat espanyol és el País Valencià “mentre no es recuperi la normalitat”. Per la seva part, UGT va desmarcar-se fa uns dies de la vaga en arribar a un pacte amb la patronal Confederació Espanyola de Transport en Autobús (Confebus).
<strong>Serveis mínims</strong>
El Departament d’Empresa i Treball ha determinat que els serveis mínims per aquests dos dies d’aturades són d’un 40% durant les hores punta (6.30 a 9.30 hores i de 16 a 20 hores) i del 20% la resta del dia. Quant al transport de persones amb discapacitat i escolar és del 85%. La vaga també afecta els autobusos contractats per Renfe pel tall ferroviari de les obres que Adif fa al túnel de Roda de Berà. D’aquesta manera, les expedicions diàries d’aquest servei complementari al tren es redueixen un 26%, per tant, s’ofereixen 161 expedicions en lloc de les 600 habituals, que equivalen a un total de 9.000 places en comptes de les 30.000 previstes.