ACN Londres – Catalunya ha inaugurat aquest dimarts el seu estand al World Travel Market (WTM) de Londres, una de les fires turístiques més importants del món, per incrementar la capacitat d’atracció del visitant britànic amb valor. L’espai acull una trentena d’empreses, 23 de les quals privades, per ‘incrementar el volum de turistes del Regne Unit, que suposa el segon mercat emissor a Catalunya i el tercer en despesa. L’objectiu és adreçar-se a un perfil allunyat del concepte de turisme de borratxera i captar aquell visitant que té consciència de què visita, amb un ampli ventall de possibilitats i activitats per a configurar la seva estada. Segons dades de l’Agència Catalan de Turisme, el 40% del turista britànic es mou a través de turoperadors.
Catalunya participa a la fira londinenca amb un estand propi a la secció d’Europa. Tot just arrencar la primera jornada, els integrants de la delegació catalana s’han desplaçat a l’estand d’Espanya, on s’han trobat amb els integrants d’altres comunitats per fer un minut de silenci en record de les víctimes de la dana al País Valencià.
La presència de Catalunya busca consolidar xifres com les registrades al 2019, amb uns 2 milions de turistes procedents del Regne Unit, xifra a la qual s’hi acosten els 1,8 de 2023. “És interessant veure la seva despesa, que ha augmentat, i no es pot repercutir només en la inflació o el canvi de tipus, hi ha un augment real de la despesa”, explica a l’ACN la directora de l’Agència Catalana de Turisme, Arantxa Calvera.
De fet, la despesa mitjana d’un turista britànic l’any 2019 era de 202 euros diaris, mentre que a dia d’avui és de 217: “És un augment significatiu”, assegura Calvera, que destaca que ara mateix el tipus de canvi beneficia el visitant del Regne Unit.
De la mateixa manera, defugen del turisme de borratxera que sovint s’ha associat al visitant britànic, amb una proposta àmplia i complementària que va més enllà de l’oferta que pot oferir la ciutat de Barcelona, la Costa Brava o la Costa Daurada, per obrir el ventall de possibilitats que ofereix el país. Això s’aconsegueix amb altres activitats vinculades a l’enoturisme, els esports de muntanya o l’oferta de neu del Pirineu, entre d’altres.
En aquesta línia, han detectat que hi ha una tendència a la desestacionalització, en gran part gràcies als esforços fets per ampliar l’oferta, incrementant els mesos d’arribada de visitants des del juny a l’octubre: “Aquest cap de setmana encara s’han registrat visitants del Regne Unit”, afegeix Calvera.
<strong>Treball conjunt amb els turoperadors</strong>
Per tot plegat, la directora de l’Agència Catalana de Turisme destaca la feina conjunta feta amb els operadors en pro d’una estratègia de canvi del model turístic, més sostenible amb el territori i amb un major impacte econòmic. El fet que el 40% del turisme provingui de la gestió feta amb els turoperadors facilita la feina, donat que permet fer un seguiment més directe que amb aquells visitants que s’organitzen el viatge pel seu compte.
“Les 23 empreses i les 7 marques de Catalunya presents a l’estand valoren la feina feta, perquè el contacte directe incideix en el tipus de visitant que vols portar, que ha de ser més conscient d’on va”, apunta. Així ho veu també Ignacio Grijalbo, director general d’Across Spain DMC & Leisure Travel, que des de fa 34 anys treballa el producte d’Espanya i Portugal i que sol sumar-se a l’estand de Catalunya per apropar-se als professionali del sector.
“No venim a tancar un negoci, venim a fer un primer contacte que després cal treballar un o dos anys fins que dona fruits, el plantejament a llarg termini de Turisme de Catalunya ens permet tenir un horitzó sabent que la inversió es recuperarà en 3 o 5 anys”, destaca. En aquest sentit, apunta que la infraestructura que ofereix l’estand català i la garantia que cada any repeteix a la fira els permet tenir aquesta visió a llarg termini, un fet que amb altres comunitats no passa.
També hi tenen presència equipaments com el Circuit de Barcelona-Catalunya, que ofereix al mercat britànic l’oferta vinculada als grans premis de MotoGP i Fórmula 1. “És un mercat estratègic per a nosaltres”, destaca la directora comercial del Circuit, Isabel Juárez.
Més enllà de l’oferta vinculada a les dues grans proves de l’any, que enguany molt possiblement s’incrementarà a tres pels efectes de la dana al País Valencià i que obligarà a traslladar el Gran Premi de la Comunitat Valenciana a un altre espai, tenen una oferta diversa. “Avui mateix hem tingut una reunió amb una agència d’esdeveniments del Regne Unit per veure què més oferim al marge dels grans premis, i els hem traslladat que organitzem esdeveniments per a empreses vinculades o no al món del motor, per fer ‘team building’, i que tenim una proposta d’activitats àmplia o una oferta de càtering”, detalla.
El sector hoteler també té un gran pes, amb grups que apropen la seva cadena d’establiments per a l’estada dels visitants. “Fa 14 anys que venim al WTM i ho fem a l’estand de Catalunya”, explica Benet Ferrer, conseller delegat del grup Aqua Hotel. En aquest sentit, a partir de la base d’operacions que li suposa el punt que tenen a l’estand treballen el client que ja tenen o també aquells que ho poden arribar a ser. “Aquest any tenim entre 60 i 70 reunions agendades”, detalla.
En aquest sentit, les empreses coincideixen en destacar la importància que Catalunya tingui un lloc estable en una fira com la londinenca per l’impacte que té, així com per la gran quantitat de contactes que poden enllaçar per a campanyes futures.