ACN Barcelona – La novel·la gràfica ‘Buñuel y los sueños del deseo’ (Reservoir Books), amb il·lustracions de Fermín Solís, i guió d’Óscar Arce i Esteve Soler, retrata el Luís Buñuel més íntim en la seva etapa de maduresa quan va escriure la pel·lícula ‘Belle de jour’, juntament a Jean-Claude Carrière, i la seva resurrecció com a cineasta amb l’èxit que va tenir el film l’any 1967. Soler ha explicat que aquesta és “una història d’amistat i creació”. Al còmic, Fermín Solís torna a dibuixar la figura de Buñuel després del seu treball a la novel·la gràfica ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, que va ser adaptada al cinema en un film dirigit per Salvador Simó.
El còmic se situa a la meitat dels anys 60, quan es va produir la segona col·laboració entre Luis Buñuel i Jean-Claude Carrière. Ells van treballar en el guió de ‘Belle de jour’, que adaptava la novel·la homònima de l’escriptor Joseph Kessel. Buñuel pateix una crisi creativa i vital, i Carrière veu com perilla la seva incipient carrera cinematogràfica a la vegada que el seu matrimoni s’enfonsa. Tot i les dificultats, la cinta es va estrenar poc després i va rebre el Lleó d’Or al Festival de Venècia de 1967 i es va convertir en un fenomen internacional.
El co-guionista Esteve Soler ha explicat que a ‘Buñuel y los sueños del deseo’ tracten “un moment fascinant de l’etapa de Buñuel”, que en aquell instant es troba poc abans de crear el seu èxit més important que va ser ‘Belle de jour’.
Soler ha destacat que els agradava el fet que fos un moment de pura creació amb dos personatges, Buñuel i Carrière, que “es van convertir en fars del segle XX” i que viuen “una situació que els consolidarà com amics”. De fet, ha recalcat el còmic narra una història de creació i amistat. Al llibre, ha afegit, també hi apareixen dos personatges invisibles que defineix “el que va ser aquell instant” creatiu dels protagonistes.
La novel·la gràfica va més enllà d’aprofundir en la relació que van mantenir Buñuel i Carrière, sinó que també hi apareixen un grup de personatges i icones que van estar molt presents en l’obra i la vida de Buñuel.
<strong>Fermín Solís</strong>
A ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’, l’il·lustrador Fermín Solís va posar imatges al període pre-exili del director aragonès, mentre que a ‘Buñuel y los sueños del deseo’ fa un salt de més de 30 anys en un moment en què sembla que la carrera cinematogràfica de Buñuel arriba al seu final.
Solís ha admès que no es veia fent una nova obra de Buñuel després de ‘Buñuel en el laberinto de las tortugas’. Quan li va arribar la proposta, però, va decidir formar-ne part després de llegir el guió que el va “fascinar” i perquè tractava “una història interessant que explicar”. Ha apuntat que en la imatge del cineasta hi ha introduït el seu estil gràfic actual i a més ha fet una fusió del Buñuel de la seva primera novel·la gràfica i el de la pel·lícula.