ACN Brussel·les – La Comissió Europea ha enviat un dictamen motivat a Espanya per no aplicar en el termini establert la directiva que planteja instaurar peatges o vinyetes a les carreteres. La norma estableix unes regles comunes sobre la imposició de taxes en funció de la distància (peatges) o del temps (vinyetes) per tal de “recuperar” els costos de les infraestructures. El 2022 es va acordar una modificació de la directiva per incloure l’àmbit d’aplicació a turismes, autobusos, autocars i vehicles pesants petits, i els estats tenien fins al març passat per aplicar-la, però ni Espanya ni uns altres set estats ho han fet. Ara, Espanya té dos mesos per prendre les “mesures necessàries” i, en cas de no fer-ho, Brussel·les podria portar l’Estat davant el TJUE.
L’executiu comunitari ha enviat un dictament motivat per no aplicar la directiva a temps a Espanya i a Bulgària, Grècia, Itàlia, Polònia, Luxemburg, Malta i Portugal.
L’anomenada directiva de l’eurovinyeta planteja la imposició de, o bé peatges o bé vinyetes, per tal que els estats membres puguin “recuperar” els costos de les infraestructures per mitjà d’aquestes.
La modificació del 2022 es va fer per incloure en l’àmbit d’aplicació a autobusos i autocars i vehicles pesants petits. Aquesta també obliga els estats membres a incorporar els costos ambientals de la contaminació atmosfèrica en els sistemes tarifaris per tal de definir les tarifes en funció de les emissions de CO₂ d’un vehicle, amb l’objectiu de reduir les emissions i fomentar l’ús de vehicles pesants menys contaminants.
El termini per transposar la directiva a l’ordenament jurídic intern va expirar el 25 de març de 2024, i cap dels vuit estats membres esmentats no ha comunicat les mesures de transposició, segons ha informat la CE en un comunicat. Espanya i la resta de països disposen ara de dos mesos per donar resposta al dictamen de Brussel·les i prendre les mesures necessàries. En cas que no ho facin, la CE podria decidir de remetre el cas al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).