Edició 2189

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de juliol del 2024
Edició 2189

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de juliol del 2024

Barcelona posa en marxa un model a escala reduïda del col·lector de la Diagonal

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – L’Ajuntament de Barcelona, el grup de recerca en Transport i Sediments (GITS) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la consultoria privada Enginyeria Gestió i Consultora (EGC) han creat un model experimental, a escala reduïda, del col·lector de clavegueram i drenatge que es construirà entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Calvet, a l’altura de la plaça de Francesc Macià. La infraestructura de clavegueram ha de servir per adaptar el desguàs als efectes del canvi climàtic, amb un augment de la capacitat actual de drenatge del tram esmentat. L’objectiu de l’obra és reduir el risc d’inundació a la Diagonal en episodis, cada vegada més freqüents, de pluja intensa.

Amb la mostra reduïda, però, el consistori barceloní pretén poder optimitzar els recursos constructius, reduir els impactes ambientals de l’obra i estudiar la capacitat de drenatge del clavegueram.

Publicitat

L’experiment, elaborat en el Laboratori de Morfodinàmica Fluvial de l’Escola de Camins de la UPC, redueix 25 vegades les dimensions reals del col·lector i consisteix a la reproducció del tram de Diagonal entre els carrers Aribau i Balmes, que mesura vuit metres, i un altre tram de l’avinguda, entre els carrers de Bruc i Girona, de 6 metres.

L’objectiu del projecte és ajustar i fer més sostenible el col·lector, gràcies a la visió que en tinguin universitat i consultoria privada, amb qui el govern municipal ha col·laborat.<br />
Precisament, la primera tinenta d’alcaldia de la capital catalana, Laia Bonet, ha visitat aquest matí la reproducció a escala reduïda.

La directora de l’Escola de Camins, Esther Real, i el coordinador del grup de recerca GITS, responsable del projecte per part de la UPC Allen Bateman, han acompanyat, entre d’altres, la tinenta d’alcaldia durant la seva visita.<br />
<br />
Des del laboratori ubicat a la UPC, Bonet ha destacat la importància de “la col·laboració entre l’administració i la universitat en l’elaboració del projecte del nou col·lector”.

La directora de l’Escola de Camins, Esther Real ha subratllat, coincidint amb la tinenta d’alcaldia, que “cal que l’administració pública, les empreses d’enginyeria i les constructores comptin sempre amb la Universitat i amb la seva expertesa en recerca per donar valor afegit a tots els projectes d’enginyeria”.<br />
<br />
El professor Allen Bateman afirma que “els prototips desenvolupats a escala reduïda del model físic ajuden a comprendre àrees del coneixement encara per descobrir, aclareixen dubtes sobre el comportament hidrodinàmic i milloren l’ús dels models numèrics”.

Per la seva banda, Bonet ha dit que la infraestructura “és un exemple més dels serveis” necessaris per a adaptar-se “a tots els episodis i amb les perspectives dels efectes del canvi climàtic a Barcelona”.<br />
<br />
Amb el nou col·lector es pretén millorar el sistema de clavegueram i augmentar la capacitat de drenatge. L’Ajuntament espera que el col·lector permeti avançar amb els compromisos del ‘Pla Clima’.

Es preveu que el futur col·lector dupliqui la capacitat màxima de l’actual infraestructura en el tram per a reduir el risc d’inundació, a causa del canvi climàtic dels carrers de l’esquerra de l’Eixample, Sant Antoni i el nord del Raval. Precisament, la infraestructura ha de servir per a millorar la recol·lecció i el transport de les aigües residuals i pluvials provinents dels barris del “costat muntanya” de la Diagonal.

El projecte donarà continuïtat a l’obra ja realitzada de desdoblament del col·lector entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Girona que es va realitzar l’any 2022 i que comparteix objectius amb el nou projecte.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió