ACN Barcelona – Barcelona millora per segon any consecutiu la qualitat de l’aire i la ciutat assoleix durant el 2024 els nivells més baixos de diòxid de nitrogen (NO2) registrats fins ara. Així ho indiquen les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de la ciutat, que constaten el descens dels nivells d’NO2, un contaminant associat sobretot al trànsit. L’estació de vigilància de l’Eixample, la que habitualment registra nivells més alts pel volum de cotxes, ha passat dels 35 µg/m³ d’NO2 el 2023 als 33 el 2024, mentre que la de Gràcia – Sant Gervasi ha tancat l’any amb una mitjana de 27 µg/m³, les dades més baixes de tota la sèrie.
<em>(La notícia s’actualitza amb l’anunci de la tinenta d’alcaldia Laia Bonet de voler “accelerar” l’evolució de la ZBE)</em>
L’Ajuntament de Barcelona atribueix principalment la millora de les dades sobre la qualitat de l’aire a les mesures per augmentar l’ús del transport públic, l’electrificació de flotes, l’aposta per vehicles més sostenibles i la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Segons ha explicat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i Transició Ecològica, Laia Bonet, l’Ajuntament de Barcelona vol “accelerar” l’evolució de la ZBE per continuar reduint la contaminació a la ciutat. Bonet no ha concretat de quina manera o en quins terminis, però, i ha assenyalat que s’ha de fer de la mà de la resta de municipis metropolitans afectats.
<strong>Evolució del parc mòbil i futur de la ZBE</strong>
Durant la presentació de les dades sobre qualitat de l’aire, Bonet ha fet èmfasi en el fet que un dels principals motius que contribueixen al descens de la contaminació no és que hi hagi menys cotxes sinó que els cotxes que circulin siguin més “nets”, és a dir, que contaminin menys.
Segons dades del consistori, la posada en marxa de la ZBE ha permès tenir un parc circulant de vehicles més net: actualment les etiquetes B suposen menys d’un 15% (14,48%) del parc, les ECO ja superen el 20% (21,43%) i les zero són pràcticament un 5% (4,94%) del total de vehicles que circulen. Concretament, els turismes amb etiqueta ECO ja són el 29% quan fa un any eren el 25%, ha dit Bonet, que ha assegurat que la tendència és “la correcta”. “És molt bona i l’evolució és ràpida”, ha dit tot destacant que cada cop són més els vehicles amb etiqueta ECO i menys els d’etiqueta B. “És molt rellevant”, ha assegurat.
En aquesta línia, ha apuntat que cal “accelerar” la ZBE. “Cal accelerar-la i ho farem de la mà d’una mirada metropolitana”, ha indicat. “Rondes Barcelona va ser pionera i estem veient avui els resultats, però necessitem anar més enllà i ho treballarem amb la resta de municipis”, ha dit. Segons ella, cal veure quins col·lectius afecta i quines mesures s’adopten per reduir la contaminació però alhora evitar “generar més desigualtats”.
La tinenta d’alcaldia ha explicat que l’AMB va entomar una reunió abans de finals d’any i en té alguna més prevista aquest mes de gener, però ha evitat pronunciar-se sobre quines actuacions creu que caldria fer i a quin ritme. “El debat s’ha de produir primer amb els municipis”, ha dit. En tot cas, el paraigua és el decret que va aprovar la Generalitat, ha conclòs.
<strong>Descens de la contaminació</strong>
A banda de les estacions de l’Eixample i de Gràcia-Sant Gervasi -totes dues considerades estacions de trànsit-, del 2023 al 2024 també baixen els nivells a les estacions de fons de la Ciutadella (de 27 µg/m³ d’NO2 a 25), de Palau Reial (de 17 a 16), Poblenou (24 a 23) i Sants (20 a 19). L’única estació que augmenta és la de Vall d’Hebron (de 19 a 20).
Així, en la immensa majoria dels casos els nivells registrats d’NO2 baixen el 2024 respecte l’any anterior mantenint la tendència a la baixa que es va iniciar l’any 2023 respecte al 2022. A més, en gairebé tots els casos els nivells del 2024 són fins i tot més baixos que l’any 2020, quan els nivells de contaminació a Barcelona van ser especialment baixos arran del confinament per la pandèmia, que va reduir la mobilitat de trànsit.
Les dades fetes públiques per l’Ajuntament aquest dijous també recullen les dades provisionals registrades pels equips automàtics sobre els nivells de partícules PM10, més relacionades amb aspectes meteorològics i ambientals. Aquestes indiquen també una tendència descendent respecte a l’any anterior. Per exemple, la de l’Eixample passa de 27 a 22 i la de Palau Reial baixa de 16 a 15.
<strong>Compliment dels límits marcats per la UE</strong>
Amb les dades registrades el 2024, Barcelona tanca l’any dins dels límits establerts que marca la UE actualment, com ja va passar el 2023. Segons el consistori, l’impacte sobre la salut atribuïble a la contaminació s’ha reduït un 32% en el període 2020-2023.
Tot i la millora de les dades respecte els últims anys, l’Ajuntament ha de continuar reduint els nivells de contaminació de l’aire en els pròxims anys si vol complir amb la nova directiva europea que endurirà els límits de contaminació de l’aire d’aquí a cinc anys.
La normativa europea preveu límits més estrictes a diversos contaminants per a l’any 2030, moment en què s’actualitzarà i els valors màxims quedaran fixats en 20 µg/m³, la meitat que el màxim actual, 40 µg/m³. Amb les dades registrades el 2024, per exemple, les estacions de l’Eixample (33 µg/m³ d’NO2) o de Gràcia-Sant Gervasi (27 µg/m³ d’NO2) sobrepassarien els nivells màxims que es fixaran el 2030.
Per tal de continuar complint amb els límits fixats per la UE i amb la mirada posada en el 2030, l’Ajuntament ja va presentar en el seu moment el Pla Clima, una sèrie d’actuacions amb inversió de 1.800 milions d’euros per arribar a la neutralitat climàtica l’any 2030.
<strong>Connexió del tramvia</strong>
Entre aquestes mesures hi ha la d’arribar al 2030 amb el 75% dels autobusos d’emissió zero, enfortir el transport públic amb la connexió del tramvia per la Diagonal o continuar evolucionant la ZBE, entre altres.
Sobre el tramvia, Bonet ha dit que el govern de Barcelona està “absolutament compromès” amb la connexió per la Diagonal i ha indicat que aquesta qüestió s’emmarca en la taula de negociació pressupostària. És en aquest marc, ha afegit, on l’executiu té la mirada posada per fer possible avançar en la connexió tramviària.