Edició 2479

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 09 de maig del 2025
Edició 2479

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 09 de maig del 2025

Barcelona culminarà el 2030 la reordenació de l’FP i passarà dels 29 centres especialitzats del curs vinent a 35

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Barcelona culminarà el 2030 el procés de reordenació de la Formació Professional (FP) i ho farà comptant amb 35 centres integrats i especialitzats. El curs vinent ja n’hi haurà 29 -31 amb oferta d’FP-, amb la posada en marxa de quatre, i fins al 2030 s’incorporaran sis més. Els nous del curs vinent són l’Institut de Disseny i Arts Gràfiques, el de Seguretat i Mobilitat La Guineueta, el de Formació Empresarial i el d’FP Sanitària del Vall d’Hebron. De cara al 2030, està previst crear l’Institut d’Imatge i Benestar, el Tecnològic de la Moda de Mundet, el d’Indústria Intel·ligent Mundet, el de Gastronomia i Restauració, un vinculat al món sanitari i un últim a l’actual Pablo Picasso. En el procés, cinc centres perden l’ESO i quatre l’FP.

El nou model d’FP de Barcelona busca crear grans centres especialitzats, en entorns amb relació amb el món laboral i empresarial del seu sector i que contemplin tot l’itinerari formatiu postobligatori, des dels ensenyaments més bàsics als més especialitzats.

Publicitat

El resultat són centres on s’ofereixen des dels ensenyaments més bàsics, com els cicles formatius de grau bàsic (PFI o IFE), passant pel batxillerat i els cicles formatius de grau mitjà, els de grau superior i els cursos d’especialització. En aquesta idea, fonts del Consorci d’Educació han apuntat que incloure el batxillerat en aquests centres garanteix en molts casos la continuïtat formativa, ja que la major part dels estudiants dels cicles formatius de grau superior provenen d’aquest itinerari.

La majoria dels instituts de d’FP s’han pensat amb un parteneriat o amb empreses col·laboradores que participen en la formació dels estudiants. Això permet que tant estudiants com docents puguin fer estades a les empreses o institucions del seu àmbit.

<strong>Pèrdua de l’ESO o de l’FP i trasllats de grups</strong>

Per arribar a aquests centres integrals s’han fet servir diverses fórmules, però bona part ha contemplat la pèrdua de la secundària en alguns centres, que s’ha trasllat a d’altres, i el trasllat d’estudis, per tal d’agrupar els d’una mateixa família. En aquest procés, cinc centres han deixat o estan en procés de deixar d’oferir secundària i quatre deixaran d’oferir estudis d’FP.

Entre els instituts que han perdut algun ensenyament per trasllat n’hi ha que fa anys que ho van fer, com per exemple el Rambla Prim cap a l’Institut de Nàutica de Barcelona; el Mare de Déu de la Mercè i l’Escola del Treball que el 2021 van traslladar oferta a l’Institut de l’Esport de Barcelona; o l’Institut Joan Brossa, que el 2022 va traslladar oferta al de Logística. El curs vinent, entre els afectats hi ha el Vall d’Hebron o el Guineueta, uns canvis que van generar les protestes dels equips docents i directius afectats. Tot i això, fonts del Consorci asseguren que la rebuda del nou model per part de la comunitat educativa és positiva.

Els cinc centres que deixen o han deixat d’oferir l’ESO hi ha els instituts Rambla Prim, La Guineueta, Vall d’Hebron, Ferran Tallada i Pablo Ruiz Picasso. Els que deixen l’FP són el Joan d’Àustria, el Jaume Balmes, el Moisés Broggi i el Flos i Calcat. Tots ells traslladen la seva oferta a un dels centres integrats que s’han creat.

Malgrat tot, el Consorci defensa que des de la posada en marxa de la reordenació ara fa cinc any, l’oferta pública ha crescut en un 35%.

Del total dels 35 centres, 25 seran del Departament d’Educació i 10 del Consorci d’Educació.

<strong>Onze sectors i 4 nous centres</strong>

Un cop completat el mapa, l’oferta quedarà organitzada en onze sectors professionals. Aquests són l’agroalimentari; els serveis a les empreses: el manufacturer; la salut i l’atenció a les persones; la indústria del metall i la mobilitat; oci i benestar; energia i sostenibilitat; transformació digital; creació artística; construcció i químic.

Això pot provocar que un estudiant hagi d’anar a un centre llunyà al seu domicili però des del Consorci defensen que l’alumnat que es matricula a l’FP no ho fa amb criteri de proximitat, sinó que busca els millors centres. De fet, apunten que només un 14% dels que fan grau mitjà i un 9,7% dels del superior estudia al mateix districte on resideix. A més, l’oferta es planteja com a metropolitana i no només barcelonina.

De cara al curs vinent, es posaran en marxa quatre nous centres. Es tracta de l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron. En aquest cas el centre es crea en rebre estudis de l’Institut La Guineueta, el Flos i Calcat i el Moissès Broggi. S’ubicarà als espais que queden lliures a l’Institut Vall d’Hebron en perdre l’ESO, que es va deixar d’oferir el curs 2022-2023. Enguany es mantenen el 3r i el 4t d’ESO. Aquests estudiants han d’anar a l’institut Vallcarca, que encara no està construït però sí la seva oferta i que estan en un altre centre de manera temporal. Un cop el Vall d’Hebron no tingui oferta d’ESO, acollirà també estudis d’estètica.

En segon lloc hi ha l’Institut de Seguretat, Prevenció i Mobilitat de Barcelona, que s’ubicarà a les actuals instal·lacions de l’Institut La Guineueta, d’on rep estudis, a banda dels de nova creació. En aquest cas, els alumnes d’ESO s’han traslladat a l’Institut Flos i Calcat.

En tercer lloc hi ha l’Institut de Serveis a les Empreses, que anirà a part de l’actual Institut Joan Brossa, amb oferta d’aquest centre, del Guineueta i del Vall d’Hebron. Aquest institut es dividirà físicament en dos centres, el d’FP i el que acollirà l’oferta de secundària.

Per últim, també es posarà en marxa l’Institut de Disseny Gràfic, a l’actual Centre d’Educació Especial Pont del Dragó, amb oferta d’aquest centre i de nova. Aquest centre acollia alumnes amb necessitats educatives especials i mantindrà aquesta oferta, orientant els estudiants d’educació especial cap a l’oferta que ara acollirà el centre, però amb els estudis destinats a alumnes amb necessitats educatives específiques. A més, tots els centres del nou mapa inclouran oferta educativa per alumnes amb discapacitat.

En l’horitzó del 2030 s’hi sumaran sis centres més. Seran el Pablo Picasso, que perdrà l’ESO i que assumirà oferta d’FP en un sector per determinar; el d’Indústria Intel·ligent Mundet, el Tecnològic de la Moda Mundet, el de Gastronomia i Restauració; un nou centre d’FP Sanitària, que estarà vinculat a un altre gran hospital de la ciutat; i l’Institut d’Imatge i Benestar de Barcelona, que per la seva proximitat amb els ensenyaments de l’àmbit sanitari s’ubicarà al mateix edifici on s’instal·larà aquest curs l’Institut d’FP Sanitària Vall d’Hebron.

<strong>Gairebé 32.000 atencions a l’oficina d’FP de Barcelona</strong>

D’altra banda, l’oficina per a l’Accés a l’FP ha continuat funcionant com l’oficina única per informar-se i realitzar qualsevol gestió relacionada amb l’accés a aquests ensenyaments. L’any passat va fer 31.953 atencions, de les quals la majoria en l’àmbit de les homologacions (16.567). A banda, més de 4.000 van ser per beques i 4.400 més pels tràmits de preinscripció i matrícula.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió