Edició 2318

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de novembre del 2024
Edició 2318

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de novembre del 2024

Barcelona aprova modificar l’ordenança de circulació i el casc serà obligatori per als patinets a partir del febrer

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El ple de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament modificar l’ordenança de circulació i el casc serà obligatori per als patinets a partir de l’1 de febrer del 2025. La modificació de l’ordenança vigent també suposa la prohibició d’anar més d’una persona en un sol patinet i fixa que aquests vehicles hauran de comptar amb els elements de seguretat com ara llums del davant i de darrere. D’altra banda, el text planteja prohibir també de forma generalitzada l’ús de voreres per a patinets i bicicletes, però contempla algunes excepcions per a les bicis, com volien BComú i ERC. La modificació de l’ordenança s’ha aprovat amb els vots favorables de govern (PSC), BComú i ERC. El PP s’ha abstingut i TriasxBCN i Vox hi ha votat en contra.

Els canvis en l’ordenança, ha explicat la tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, responen a la “nova realitat en la mobilitat” dels últims anys, ja que la norma vigent actualment es va actualitzar per darrera vegada fa set anys, l’any 2017.

Publicitat

Bonet ha assegurat que es tracta d’un “pas ferm” per ordenar la mobilitat i ordenar la convivència entre els vianants i els diferents vehicles que circulen per la ciutat. Ha destacat que el més important és que calia regular els vehicles de mobilitat personal (VMP), un nou actor des de fa uns anys a Barcelona.

<strong>Principals punts</strong>

Un dels principals punts un cop entri en vigor el text a partir de l’1 de febrer serà l’obligatorietat de dur casc. L’Ajuntament farà llavors una campanya informativa i podrà començar a sancionar els conductors de patinet que no portin casc. D’altra banda, els patinets també hauran de comptar amb els elements de seguretat com ara llums del davant i de darrere. Sobre per on poden circular i a quina velocitat, el redactat proposat clarifica que els VMP no podran circular en cap cas per vorera -independentment de l’amplada- ni tampoc en alguns trams de calçada i tindran algunes limitacions en calçada. 

D’altra banda, el text planteja prohibir també de forma generalitzada l’ús de voreres per a bicicletes. “La voluntat és que la vorera sigui per als vianants”, ha dit Bonet. Amb tot, el text contempla algunes excepcions, com demanaven Comuns i ERC. En cas que no hi hagi carril bici, podran circular per vorera els menors de 14 anys i els adults que transportin menors amb cadireta o remolc. 

També es regula la ciclologística, és a dir, el repartiment de mercaderies en bicicleta. Respecte les motos, el govern planteja limitar l’estacionament de motos en zones com ara els entorns escolars i hospitalaris.

<strong>Suport de BComú i ERC</strong>

El text ha tirat endavant gràcies al suport de BComú i ERC, amb qui el govern ha negociat incorporar algunes de les seves al·legacions. De fet, Bonet ha agraït el suport dels dos grups i ha indicat que les incorporacions al text l’han “enriquit”.

Des de BComú, Guille López ha celebrat que es reguli la circulació dels patinets i que s’incorporin mesures “necessàries”. Amb tot, ha assenyalat que haurien volgut anar més enllà i fer obligatori l’ús d’un casc “homologat” per als motoristes o la prohibició d’aparcar motos a la vorera al conjunt de la ciutat, així com ser més ambiciosos en la pacificació dels entorns escolars o hospitalaris.  

Per la seva banda, Rosa Suriñach, d’ERC, ha denunciat que l’ordenança fa gairebé dos anys que és “al calaix” – es va aprovar inicialment el febrer del 2023- però ha coincidit amb Bonet en el “bon diàleg” dels darrers mesos per desencallar el text final. Ha dit també que és una oportunitat per definir l’escala de “vulnerabilitat” en la mobilitat i ha assenyalat que caldrà una bona “campanya de conscienciació i sancionadora” per allò que no es compleixi.  

<strong>TriasxBCN i Vox, en contra i el PP s’absté</strong>

Des de TriasxBCN, Francina Vila ha qualificat la modificació de l’ordenança com “la primera ordenança del tripartit”, en relació a la suma entre PSC, BComú i ERC. Vila ha augurat que el nou text no tindrà “cap incidència” en els problemes de mobilitat a la ciutat, que és “un desgavell”. Segons ella, el govern tenia una oportunitat d’adaptar l’ordenaça municipal i “no ha estat capaç de fer-ho”.  Des de Junts demanaven punts que no s’han incorporat, com ara que les voreres i les plataformes úniques fossin exclusives per als vianants o que el casc fos obligatori per a les bicis.  

Per aquests motius, TriasxBCN ha votat en contra dels canvis, igual que Vox. Vox ha criticat la posició del govern vers les motos i ha indicat que si no s’assumeix que la moto és “una bona opció” per moure’s per Barcelona s’anirà “pel mal camí”.

El PP s’ha abstingut justificant que esperaven una ordenança “més ambiciosa”. Per exemple, han criticat la restricció per a les motos d’aparcar en algunes voreres perquè creuen que no existeix una alternativa real. “On aparcaran?”, s’han demanat els populars.  

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió