ACN Banyoles – L’Ajuntament de Banyoles projecta la construcció d’una pista d’atletisme al municipi per acollir competicions oficials. L’equipament es construiria en uns terrenys propers al límit amb el municipi de Porqueres i per això volen donar-hi un ús comarcal. El regidor d’Urbanisme i Esports, Jordi Congost, explica que ja han començat les tramitacions urbanístiques per reservar un espai de 16.000 metres quadrats on s’hi faria una pista d’entre 6 i 8 carrils i que s’adapti a la normativa que marca la Federació Catalana d’Atletisme. La pista es faria en diverses fases i la primera d’elles contempla la construcció dels carrils, la il·luminaciói i un tancament perimetral. El consistori estima que aquesta primera part podria costar uns 900.000 euros.
Des dels anys 90 la ciutat de Banyoles i la comarca del Pla de l’Estany plantejava la necessitat de tenir una pista d’atletisme de caràcter comarcal. Ara, l’Ajuntament de Banyoles ha decidit posar fil a l’agulla en aquesta petició històrica i projectar una pista d’atletisme al municipi.
Es tracta d’uns terrenys que hi ha a la zona sud del municipi, a tocar del terme municipal de Porqueres. En aquest espai el govern local preveu una reserva d’espai de 16.000 metres quadrats tot i que n’hi hauria prou amb 10.000 per fer-hi la pista.
El regidor d’Urbanisme i Esports de Banyoles, Jordi Congost, assegura que el projecte es troba “en una fase molt inicial” ja que de moment han aprovat de forma provisional la modificació d’usos en els terrenys que hi haurà la pista. Ara, la comissió d’Urbanisme de la Generalitat a Girona haurà d’emetre un informe sobre l’equipament. “Tot indica que no hi haurà problemes”, afegeix Congost.
Abans de començar tota la tramitació urbanística, el consistori havia encarregat un avantprojecte. Això ha permès tenir determinades referències a l’hora de construir l’equipament. En aquest document es detalla que la nova pista tindria entre 6 i 8 carrils per atletes, tal com marca la normativa federativa.
<strong>Acollir competicions</strong>
De fet, la intenció de l’Ajuntament de Banyoles és que aquesta pista “sigui validada” per la Federació Catalana d’Atletisme per tal que s’hi puguin fer competicions esportives de caràcter oficial. Amb la pista, Banyoles completaria l’oferta esportiva que ja té actualment. De fet, el municipi ha estat seu internacional de proves de triatló i ciclisme i rem, entre d’altres. Periòdicament també s’hi fan diverses competicions. “Banyoles té un dinamisme esportiu molt elevat”, afirma el regidor.
Per això volen aprofitar “el bon moment” que té la competició esportiva a la capital del Pla de l’Estany per acollir més esdeveniments esportius. També s’obren a obrir-la a equips professionals que venen a Banyoles per fer-hi estades i entrenaments.
Però per altra banda, Jordi Congost avança que la pista també estarà a disposició de l’Institut Pla de l’Estany, que podrà fer-la servir en horari lectiu. Fora de les classes, també podrien fer-s’hi activitats del Consell Esportiu del Pla de l’Estany i també que hi hagi entitats com el Club de Natació Banyoles que l’utilitzi. Per últim, Congost preveu que també es fàcil servir per desenvolupar-hi projectes d’investigació i recerca relacionats amb l’atletisme.
<strong>Projecte per fases</strong>
El govern local ha avisat que la pista d’atletisme s’anirà construint de forma gradual. En una primera fase hi haurà la construcció de la pista, el sistema d’il·luminació i un tancat perimetral per preservar-ne la seguretat. Es preveu que a finals d’any ja encarreguin la redacció del projecte, que podria tardar entre 6 i 7 mesos.
A partir d’aquí, l’ajuntament vol buscar finançament per pagar aquest equipament que podria costar uns 900.000 euros. La intenció és que estigui acabada entre el 2026 i el 2027. A partir d’aquí es preveuen construir vestuaris i grades en altres fases del projecte. La prioritat del consistori, però, és arrencar la primera fase.
Els treballs seran especialment complexes perquè caldrà resoldre el pendent d’entre el 2 i el 3% que té el terreny per anivellar-lo. Això suposarà un moviment de terres important que és el principal motiu pel qual incrementa el cost de construcció.