Edició 2245

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de setembre del 2024
Edició 2245

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de setembre del 2024

Augmenten un 34% les bicicletes robades a Barcelona en els darrers dos anys, segons un estudi

|

- Publicitat -

ACN Cerdanyola del Vallès – El nombre de bicicletes robades a Barcelona ha augmentat un 34% en els darrers dos anys, segons un estudi de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). En concret, el 2023 es va denunciar el robatori de 1.167 bicicletes a la ciutat de Barcelona, mentre que el 2022 van ser 1.042 i el 2021 870. Així, el treball mostra una tendència creixent de la xifra de robatoris i segons alerten els investigadors aquesta podria ser superior ja que hi ha una gran quantitat de sostraccions que no es denuncien davant les autoritats. Per zones, dels 1.167 casos denunciats l’any passat, la majoria van ser als districtes de Sant Martí, Ciutat Vella, l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi, com en anys anteriors.

L’estudi ofereix dades de robatoris facilitades pels Mossos d’Esquadra. Segons el document, durant el 2023 es van robar 68,5 bicicletes per cada 100.000 habitants, el que suposa més de tres bicicletes al dia. Sant Martí, Ciutat Vella, l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi representen el 69% del total d’usurpacions denunciades a Barcelona. En canvi, Nou Barris, les Corts i Horta-Guinardó presenten una incidència menor.

Publicitat

255 casos a Sant Martí

El districte amb més casos és Sant Martí, amb 255 l’any passat. El segueix Ciutat Vella, amb 223 denúncies i en tercer lloc l’Eixample, amb 221. Coincideix amb que són les zones amb més bicis aparcades al carrer i on també hi ha més activitat delictiva, segons l’estudi.

Per barris, el Raval (93), la dreta de l’Eixample (70) i Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou (76) són els que concentren més denúncies per robatoris de bicicletes. Els segueixen el Poblenou (55) i el Gòtic (47).

Robatoris entre gener i octubre

L’informe mostra també que el pic de robatoris es produeix entre gener i octubre, mentre que entre maig i juny es dona la incidència més baixa. Pel que fa a les franges horàries, la majoria dels robatoris es concentren entre les vuit del vespre i la mitjanit, quan les bicicletes estan aparcades per més temps.

D’altra banda, la majoria de robatoris es donen a la via pública però també se n’han donat en espais residencials i comunitaris. El grup de recerca, però, vol aprofundir en l’estudi d’aquestes dades a través de la participació ciutadana per valorar si altres robatoris de la via pública no es denuncien a la policia i, per tant, aquestes dades poden estar esbiaixades.

Els investigadors apunten també que les víctimes dels robatoris sovint no compren una bicicleta sinó que deixen de fer servir aquest mitjà de transport. En concret, a Barcelona ciutat s’estima que aproximadament un de cada cinc víctimes de robatori abandona l’ús de la bici.

L’investigador principal de l’estudi, Jordi Honey Rosés, ha apuntat que per fer front a aquesta onada de robatoris cal afavorir aparcaments segurs.

<strong>Campanya amb participació ciutadana</strong>

Per disposar d’una base de dades precisa sobre robatoris i altres incidències que pateixen els ciclistes, l’ICTA-UAB ha posat en marxa la campanya ‘Aturem els robatoris de bicicletes’.

La campanya s’impulsa en el marc del programa IMPETUS de la Unió Europea (UE). L’objectiu és recopilar dades detallades a través de la ciència ciutadana i de l’aplicació BiciZen, una eina que permet informar sobre diferents tipus d’incidències i generar una base de dades per millorar la recerca.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió