ACN La Llacuna – L’artesania i el comerç de quatre municipis rurals de l’Anoia s’han aliat amb l’objectiu de crear sinergies que posin en valor tots dos sectors. Sota el nom d”Experiència Artisania’, alguns comerços dels pobles del Bruc, la Llacuna, Sant Martí de Tous i Copons han cedit els aparadors perquè artesans hi exposin les obres. Una de les artistes participants és Cecília González que, junt amb la seva germana, ha creat la marca Desedamas, que fan pintura en seda i art tèxtil. “Els comerços rurals i els artesans compartim la mateixa filosofia: treballem de manera artesana i al darrere hi ha molta estima i esforç”. La iniciativa forma part d’un projecte impulsat pel Consell Comarcal per convertir l’Anoia en un referent de l’artesania.
La cansaladeria Can Travé és un establiment de la Llacuna que elabora embotits artesans des de l’any 1910. Al capdavant de la botiga ja hi ha la tercera generació de la família. Una de les responsables, Anna Domènech, explica que ells, al capdavall, també són artesans. Per això, no van dubtar ni un moment en participar a la iniciativa i han cedit el seu aparador al projecte Desedamas, una iniciativa de les germanes Cecília i Mercè González.
Totes dues artesanes fa deu anys que van establir a la Llacuna la seva residència i també el seu taller. La Cecília explica que treballar en un poble rural té “moltes avantatges” per a la gent creativa: “Estem en un entorn molt tranquil que ens permet treballar de manera més lenta”. “Jo no canviaria el poble per a res”, exclama. Sí que és conscient que poden tenir més dificultats a l’hora de promocionar i donar visibilitat a la seva feina i, per això, agraeix iniciatives com aquesta. “Tot i que estem en un poble petit i fa deu anys que estem aquí, encara hi ha moltes persones del poble que no ens coneixen”, admet.
En total, s’han fet quatre “emparellaments” artesans als quatre municipis que participen a la iniciativa. Es tracta també de la papereria i estanc Cal Ton de Sant Martí de Tous i l’artista Cesc Oliveras, que es dedica a fer peces de ceràmica, joieria d’autor i escultura al taller que té establert al mateix municipi. La pastisseria el Timbaler del Bruc, que exposa les joguines de fusta del projecte familiar Giravolta. I, finalment, un restaurant de Copons que mostra el treball de l’artista plàstica Clara Rossy.
L’encarregada de crear els petits escenaris als aparadors de les botigues ha estat la il·lustradora i gestora cultural anoienca Joana Sardà. Explica que, lamentablement, el comerç als municipis rurals va desapareixent i, amb aquesta iniciativa, “es vol reivindicar el comerç local i, al mateix temps, promocionar i donar vida als artesans que sovint estan tancats al seu taller i treballen a porta tancada”. Sardà, que viu a Sant Martí de Tous, constata que cada cop més “costa viure a les ciutats” i “sembla que haguem de marxar a les perifèries”. Amb tot, creu que pels artistes i artesans l’entorn rural és un “benefici”.
Segons explica, els artesans han de treballar moltes hores al seu taller i “costa molt” tenir un espai comercial on exposar i vendre els treballs. “Per poder mantenir un comerç has d’estar venent contínuament peces”, lamenta Sardà, un fet que és difícil que passi. També ho creu l’artista resident a Copons Ana Párraga, que es dedica a l’artesania tèxtil. Explica que la majoria d’artesans viuen de les fires, però creu que “és molt difícil viure només d’això”. Per tot plegat, agraeix el moviment que s’ha creat al voltant del projecte Artisania i valora molt positivament tot el suport que reben en la promoció de la seva feina. “Per un artesà és molt complicat tirar endavant. Són moltes hores al taller i et converteixes en gestor d’absolutament tot el negoci: de la publicitat, dels proveïdors, de les comandes i de l’execució de tot el procés de l’obra”, relata.
<strong>”Comerç i artesania són dos elements que sumen molt bé”</strong>
La marca Artisania, impulsada pel Consell Comarcal de l’Anoia i els quatre ajuntaments anoiencs, va néixer l’any 2023 amb l’objectiu de donar veu i promocionar el sector artesà de la comarca. El projecte, que va censar més de 150 artesans i creadors de diversos municipis rurals, contempla diferents accions, que van des de la creació d’una pàgina web des d’on els artesans poden vendre els seus productes, la programació de cursos de formació, portes obertes als tallers o la iniciativa que s’acaba d’impulsar dels aparadors dels comerços.
La Bet Parramon, de BB Intervencions, forma part de l’equip tècnic extern que dinamitza el projecte. Explica que l’artesania i el comerç “són dos elements que sumen molt bé” i, a més, considera que “en aquests moments tots dos necessiten reforçar-se”. “Els comerços dels municipis rurals necessiten tenir visibilitat i els artesans també. És una oportunitat per a tots dos sectors de posar-se en valor”, constata.