Edició 2255

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de setembre del 2024
Edició 2255

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de setembre del 2024

Alauda Ruiz de Azúa reflexiona sobre el consentiment i l’abús sexual a ‘Querer’, el seu debut en una sèrie

|

- Publicitat -

ACN Sant Sebastià – Després de l’exitosa i multipremiada òpera prima ‘Cinco lobitos’, Alauda Ruiz de Azúa s’estrena en la direcció d’una sèrie amb ‘Querer’. El consentiment i l’abús sexual en l’entorn familiar centren la proposta, que firmen a sis mans la directora amb Eduard Sola i Júlia de Paz. Protagonitzada per Nagore Aranburu i Pedro Casablanc, ‘Querer’ s’endinsa en quatre capítols en el trencament de la relació i la denúncia d’ella per abús sexual continuat. En una entrevista amb l’ACN, Ruiz de Azúa considera que la premissa inicial era “potent” i que no s’havia vist mai a la pantalla i, per tant, li oferia “tot un terreny nou per explorar”.

La sèrie gira entorn a la Miren, una dona que després de 30 anys de matrimoni i dos fills en comú, abandona la casa familiar i deixa el marit, contra el que interposa una denuncia per violació continuada. L’acusació obliga els fills a escollir entre creure la seva mare o donar suport al pare, que defensa que és innocent. El viatge familiar en quatre capítols avança en paral·lel al judici amb l’objectiu comú de conèixer la veritat.  L’espectador no hi troba certeses absolutes, sinó dubtes i reflexions.

Publicitat

La sèrie se centra en l’univers familiar, un espai que per a la cineasta garantia explorar “els grisos i les contradiccions” i creu ofereix la sèrie té mirada esperançadora perquè les coses estan canviant. “No és optimisme, sinó realisme que el canvi social és més gran que nosaltres”, assegura a l’ACN.

En declaracions a l’Agència, un dels guionistes, Eduard Sola, reconeix que des del principi van tenir clar que construirien la trama just després de la denúncia per fer-la avançar en la reconstrucció de la vida de la víctima i el seu entorn.

També van decidir des de l’inici que la parella tindria dos fills homes, una circumstància que els servia de trampolí per aprofundir en quin partit prenien i creava una<strong> </strong>constel·lació familiar “més interessant”. La decisió, segons Ruiz de Azúa, va ser “molt pensada” per obligar els dos fills a mirar-se el pare d’una manera diferent. “Són dos nois diferents que fan viatges molt diversos”, precisa la directora. En aquest sentit, creu que el punt de vista femení hi era present de maneres “diverses” i calien referents masculins.

<strong>Dubtes sobre la víctima</strong>  

Per Sola, és “molt difícil” desarticular unes idees masclistes preestablertes perquè per desarticular-se un mateix fa falta “molta voluntat”. “No només es tracta d’ assumir la culpa sinó de deconstruir-te de manera completa”, detalla. En aquest sentit, l’home de la casa no es mou de la seva posició, però sí que ho fan els personatges que l’envolten, de manera que s’apel·la l’espectador.

La sèrie busca calar en l’univers dels grisos, on apareixen els dubtes sobre la víctima, una escletxa que permet a l’equip de ‘Querer’ obligar el públic a posicionar-se. “Aquesta és la gràcia, perquè quan això passa, es referma la teva posició”, reflexiona Sola.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió