Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024
Edició 2337

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 18 de desembre del 2024

Adolescents de Viladecans mesuren prop de 1.300 arbres per quantificar el diòxid de carboni que emmagatzemen

|

- Publicitat -

ACN Viladecans – Prop de 700 alumnes d’entre 6è de Primària i 2n d’ESO de Viladecans (Baix Llobregat) han mesurat aquest dijous uns 1.300 arbres de la ciutat per quantificar el diòxid de carboni que emmagatzemen. L’activitat s’emmarca en el projecte ‘Co-Carbon Trees Measurements’ del campus Baix Llobregat de la UPC, des del qual es vol identificar quin és el potencial de l’arbrat urbà a l’hora de capturar CO2 en contraposició als gasos contaminants que hi ha al municipi. D’aquesta manera, la intenció és que les ciutats puguin encaminar les seves polítiques cap a la neutralitat contaminant, que Viladecans es proposa assolir el 2030. L’activitat d’avui es repetirà l’any que ve per veure si els arbres han crescut i si ha evolucionat l’emmagatzematge de CO2.

Repartits en petits grups, l’alumnat s’ha desplegat pel parc de la Torre Roja per mesurar els més de mil arbres que hi ha en aquest espai de Viladecans, en el marc d’una activitat que l’UPC planteja com a acció de ‘ciència ciutadana’. Els 1.300 arbres estudiats representen una petita part dels més de 20.000 exemplars que hi ha a la ciutat, però des del consistori i l’UPC destaquen que és una mostra representativa que permetrà obtenir dades extrapolables per conèixer la capacitat d’emmagatzematge de CO2 de tot l’arbrat.

Publicitat

Amb metres i mòbils en mà, els nois i noies d’entre 12 i 14 anys han seguit unes taules distribuïdes per l’UPC per mesurar el diametre dels troncs a 1,37 metres del terra. Fent uns càlculs utilitzant el número pi -coincidint en el dia mundial d’aquesta xifra-, han pogut saber el volum que ocupa cada arbre. Amb aquesta dada, i en base a unes equacions matemàtiques ja pre establertes, es podrà saber quina és la quantitat de CO2 que tenen.

“Hi ha molts estudis sobre quant CO2 emet una ciutat, però no sabem mai quant captura a través d’elements com l’arbrat”, ha destacat el delegat del rector de l’UPC al campus Baix Llobregat, Josep Yúfera, que ha ressaltat que la comparació amb les dades d’aquí a un any “ha de permetre tenir una orientació per saber si s’està actuant correctament en la lluita contra el canvi climàtic o si calen més accions”.

Des de l’Ajuntament de Viladecans, el regidor de Promoció de la Ciència i alhora professor de l’UPC, Jordi Mazón, celebra que podran planificar millor les accions a la ciutat per reduir o contrarestar les emissions de CO2 per assolir la neutralitat el 2030. Mazón ha recordat que la Unió Europea ha fixat el 2050 com a any per aconseguir aquesta compensació, però que Viladecans és una de les poc més de 100 ciutats del continent que s’han compromès a arribar-hi vint anys abans.

Les espècies analitzades aquest dijous han estat sobretot plataners, lledoners i mèlies, que són les predominants a Viladecans. Mazón ha recordat que l’emmagatzematge de diòxid de carboni varia en funció de l’espècie però també de la climatologia, de manera que “en èpoques de sequera es captura menys CO2, mentre que en un context d’humitat hi ha més captura de gasos”. Per aquest motiu, considera que replicar l’experiència de Viladecans a altres ciutats permetria afinar els resultats per saber realment quin paper juga l’arbrat davant les emissions contaminants.

Des dels centres participants, el professorat ha vist l’activitat com una “proposta interessant” i alhora “molt ambiciosa”. Des de l’IES Torre Roja, el professor de matemàtiques Marcel Joan celebra que l’alumnat pugui fer aquesta descoberta de l’entorn posant en pràctica conceptes com el número pi i, alhora, tingui l’ocasió de “prendre consciència” de la importància que tenen els arbres a l’entorn urbà. “És una activitat que va més enllà de l’apartat merament acadèmic”, ha ressaltat, tot agraïnt que els joves puguin “tocar altres vessants que són molt importants que aprenguin”.

Entre els participants de 2n d’ESO consultats, ha predominat la satisfacció davant una activitat que se surt del dia a dia a les aules, amb la qual han pogut experimentar en un espai natural. “És interessant poder saber si fan falta més arbres per reduir la contaminació de la ciutat”, ha apuntat Neus Roman, alumna de l’Ies Torre Roja, que ha considerat que l’activitat ha estat “fàcil” i s’ha mostrat amb ganes de repetir-la l’any vinent per saber com creixen els arbres de l’entorn del seu centre.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió