El pacte s’ha de signar previsiblement aquesta setmana, abans de la campanya electoral
La Generalitat i el govern espanyol han arribat finalment a un acord sobre el perllongament de la carretera B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès (Vallès Occidental). Segons ha publicat ‘La Vanguardia’ aquest diumenge i han confirmat fonts del Govern a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), el pacte inclou no només aquesta via sinó també la transferència a Catalunya de 914 milions d’euros per tal d’executar diverses millores en infraestructures viàries i ferroviàries.
Aquesta quantitat és un pacte al qual ERC va arribar amb el PSOE a canvi d’aprovar pressupostos generals de l’Estat i que la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ja va avançar el passat 20 de juny que s’havia aconseguit. La previsió és que tant l’acord de la B-40 com la transferència se signin el mateix dia.
A banda d’aquesta via, s’ha previst l’execució d’obres a les carreteres C-32 al Maresme, als accessos de l’AP-7 i l’AP-2 i a l’N-260, que recorre els Pirineus des de l’Aragó fins a l’Empordà, així com nous intercanviadors entre els serveis de Rodalies de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGV) a Sant Cugat del Vallès. El traspàs acordat suma 914 milions, dels quals 384 seran per a la C-32, 250 per a l’AP-7 i l’AP-2, 260 per a l’N-260 i 20 per a l’intercanviador Rodalies-FGC.
El protocol, però, encara no té la firma de cap dels membres dels dos governs, que està previst que el rubriquin aquesta setmana, abans que comenci la campanya electoral. El perllongament de la B-40 formava part del pacte pel qual el PSC va facilitar l’aprovació dels darrers pressupostos de la Generalitat i s’havia d’haver tancat a la primavera, però no ha estat fins a l’arribada d’Ester Capella com a nova consellera de Territori que s’ha pogut consensuar. El seu antecessor, Juli Fernàndez, era un històric opositor a aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell. Segons la Generalitat, l’entesa sobre la B-40 s’havia assolit fa uns dies però el Govern volia que alhora se signés el protocol de traspàs dels 914 milions.
Les citades fonts també concreten que la B-40 no serà una via d’alta capacitat, que es limitarà al tram entre les dues cocapitals vallesanes i que se sufragarà íntegrament amb pressupost estatal i no de la disposició addicional tercera de l’Estatut, com volia el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. El diari, a més, explica que qüestions com el traçat definitiu i la quantitat de carrils per sentit el determinarà el Govern.