Edició 2424

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 15 de març del 2025
Edició 2424

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 15 de març del 2025

Escàndol màxim: l’Estat i els sindicats de Renfe i Adif s’alien per a desactivar el traspàs de Rodalies i mantenir el maltractament als usuaris catalans

|

- Publicitat -

Es confirma l’estafa del traspàs de Rodalies a la Generalitat pactat entre ERC i el PSOE. El govern espanyol, per tal de desconvocar la vaga de Rodalies convocada en contra del traspàs, està negociant amb els sindicats de treballadors de Renfe i Adif la possibilitat que el nou operador de Rodalies que haurà de gestionar el servei quan culmini el traspàs “s’ubiqui dins del grup Renfe a tots els efectes”. Així mateix, també negocien la possibilitat que Adif mantingui “l’administració integral” de l’R1, entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop es produeixi el traspàs de la titularitat de la línia. Una clara aliança entre l’Estat i Renfe per tal de desactivar a efectes pràctics el traspàs, i convertir-lo en un mer tràmit administratiu que no repercutirà ni millorarà la vida dels catalans i catalanes maltractats diàriament pel servei deficitari de Rodalies al qual ens condemna Espanya.

Publicitat

Mentre la xarxa de Rodalies acumula deficiències, retards, cancel·lacions i altres incidències des de fa anys, els sindicats CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical-SF i Semaf han convocat diverses jornades d’aturades totals i parcials a Rodalies durant el mes de març i l’abril. Denuncien els incompliments dels acords signats el 2023 que van servir per desconvocar una altra protesta en relació amb el traspàs de Rodalies a la Generalitat i la “privatització” del transport de mercaderies.

Davant l’amenaça de vaga, que està convocada pels dies 17, 19, 24, 26, 28 de març i 1 i 3 d’abril, l’Estat ha decidit cedir a les exigències dels amotinats contra el traspàs a la Generalitat. Consultades per l’ACN, fonts d’ambdós grups asseguren que la proposta que el nou operador de Rodalies continuï sent dins de Renfe prové de l’altre grup; una nova prova que ministeri i sindicats s’han aliat per tal de desactivar el traspàs i deixar-lo en paper mullat.

Se sospitava que la cessió de la gestió de la xarxa ferroviària de Rodalies a la Generalitat de Catalunya tindria trampa; unes sospites que van agafar força quan va saber-se que l’Estat i la Generalitat crearan una empresa mixta per a gestionar el servei en la qual la Generalitat tindrà més presència, però que continuarà depenent de l’Estat a l’hora de prendre decisions clau. Ara, amb l’esborrany d’acord que negocien l’Estat i els sindicats de Renfe i Adif per tal de desconvocar la vaga convocada en contra de la cessió, es confirma del tot l’estafa descomunal que ha estat l’acord pel traspàs de Rodalies.

En l’esborrany que s’està negociant i que, per tant, podria patir canvis, s’estipula que “la nova societat mercantil Rodalies Catalunya S.A. amb participació conjunta de Renfe Viajeros S.A. i la Generalitat de Catalunya, s’ubicarà dins del grup Renfe a tots els efectes, amb respecte i garantia dels drets laborals”. A més, s’afegeix que el domicili social estarà a Catalunya. El document també recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració format per membres del govern espanyol i la Generalitat. En concret, però, parla de 9 membres, 4 a proposta de Renfe Viajeros, 4 a proposta de la Generalitat, i un president amb vot de qualitat també a proposta del govern català.

Et pot interessar  El Maresme reclama a Generalitat i Estat que els acords per traspassar l'R1 i pacificar l'N-II siguin prioritaris

Pel que fa al traspàs de la titularitat de les vies, l’acord assenyala que Adif continuarà mantenint “l’administració integral” de la línia R1 entre Sagrera i Maçanet-Massanes, i que el traspàs “no afectarà els drets sociolaborals de les persones treballadores” d’aquesta empresa pública.

D’acord amb aquest esborrany, que també preveu punts sobre el negoci de mercaderies, els sindicats es comprometrien a desconvocar les aturades previstes si tot plegat tira endavant. Fonts dels sindicats han explicat a l’ACN que la proposta d’aglutinar dins del grup Renfe el nou operador de Rodalies prové del ministeri i que la consideren “positiva”, però remarquen que encara han de seguir les converses i que, de moment, la vaga es manté.

Les negociacions es preveu que s’allarguin tot el dia a Madrid, i des dels sindicats també admeten de la necessitat de garantir el compromís de la conselleria de Territori amb les mesures, ja que el pacte del Govern amb ERC de fa unes setmanes parlava de crear una “filial” de Renfe que participaria en la nova empresa mixta amb majoria de la Generalitat. Segons fonts consultades per l’ACN en aquell moment, aquesta filial de Renfe hauria participat de la meitat corresponent a l’Estat a l’empresa mixta. Des de Territori, eviten fer comentaris i destaquen que estan treballant per evitar la vaga i que no hi ha cap acord tancat.

En una roda de premsa aquest divendres al matí, la consellera Paneque ha afirmat que continuen treballant per desconvocar la vaga. “Tots voldríem poder donar les garanties suficients als sindicats per la desconvocatòria de la vaga, però en qualsevol cas estem treballant, encara tenim dies al davant”, ha apuntat. Paneque ha volgut deixar clar que el traspàs de Rodalies “no afecta” ni els drets econòmics ni sociolaborals de la plantilla de Renfe i Adif.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí