Les cooperatives de Juneda, Ivars d’Urgell, Miralcamp, Artesa de Segre, Santa Coloma de Queralt, Calaf i la plana de Vic s’han unit per produir biodièsel. I és que sembla que ho tenen clar: aquest combustible, més sostenible, ecològic i net, s’anirà imposant en el futur. Així, doncs, aprofitant les collites de colza i civada, produiran el combustible.
Fins ara aquestes cooperatives venien els seus cereals a França, on es troba una planta que transforma la civada i la colza en biodièsel. Però ara l’acord farà que a partir de l’any que ve les set cooperatives unides siguin autosuficients i així puguin produir el seu propi biodièsel. Les set cooperatives han comprat cinc màquines premsadores, funcionaran l’abril de l’any que ve i preveuen que tractaran a l’any 24.000 tones de llavor, de la qual obtindran 8.000 litres de biodièsel. El tortó, molt ric en proteïna i greix, és el principal residu del procés i es vendrà a productors de pinso, socis també de les cooperatives.
Realment de la civada i la colza surt combustible?
Doncs sí, i a més és més net i sostenible que el dièsel normal. Una hectàrea de colza dóna per conduir un cotxe fins a 25.000 quilòmetres. El bioetanol, per la seva banda, pot extreure’s, per exemple, de la civada, i una hectàrea permet a un vehicle fer uns 20.000 quilòmetres. De cada hectàrea, en sortiran 5.000 quilos de llavor destinada a biodièsel. La fàbrica que es col·locarà a Juneda tractarà a l’any 24.000 tones de llavor, de la qual obtindran 8.000 litres de biodièsel. El tortó, molt ric en proteïna i greix, és el principal residu del procés i es vendrà a productors de pinso, socis també de les cooperatives.
Amb aquesta nova activitat, els pagesos han descobert en aquest mercat una nova sortida econòmica a les seves collites.