El sindicat USTEC-STEs critica els recursos del Departament d’Educació per al curs que aquest dilluns ha arrancat a Catalunya per “insuficients” i “provisionals” i demana que, quan se superi la crisi de la covid-19, esdevinguin “permanents” i “estructurals”. La portaveu nacional, Iolanda Segura, ha advertit de l'”infrafinançament endèmic”, del “dèficit de personal” i que l’escola inclusiva “no té els recursos necessaris” per atendre l’alumat amb necessitats específiques (NESE) i ha insistit en la necessitat d’abaixar les ràtios. Quant a la formació professional (FP), molt demanada aquest any, el sindicat lamenta la manca de planificació, creu que està “menyspreada” i exigeix una “veritable aposta” del departament per aquests estudis.
El sindicat considera que els reforços que Educació ha desplegat davant de l’emergència sanitària de la covid-19 a les escoles són insuficients i, a més, demana que no es plantegin de manera temporal, ja que “persisteix el dèficit de personal i de recursos”, ha afirmat la portaveu nacional d’USTEC-STEs en una roda de premsa aquest dilluns amb motiu de l’inici del curs escolar a Catalunya.
USTEC-STEs manté que es necessiten més de 8.300 docents per tenir la mateixa capacitat de servei que hi havia el 2010 i demana més personal de suport educatiu tenint en compte l’aprovació del decret de l’educació inclusiva. A més, demana estabilitzar i consolidar el personal interí.
El sindicat ha tornat a carregar contra els decrets de plantilles i de direccions i n’ha demanat la derogació. USTEC-STEs ha alertat que s’ha “generalitzat” el nomenament de professors amb “mecanismes arbitraris”, fet que està generant situacions de tensió i discriminació que els arriben de “manera continuada”, sobretot de dones embarassades, ha exposat Segura.
Segons dades del sindicat, les places perfilades representen l’11% del procediment d’adjudicacions d’estiu aquest any. Aquestes places han passat de 4.344 el 2017 a 7.527. Amb tot, USTEC-STEs considera que aquest creixement està sent lent per la denúncia que fan des del sindicat. L’organització també alerta d'”errades en procediments administratius habituals”, com les adjudicacions o la gestió de la borsa, i retreu al departament “indiferència” respecte a les demandes del sindicat.
Crítiques a Educació per l’FP
Sobre l’FP, el sindicat critica la “manca de planificació” del departament, després que aquest any s’hagi registrat una alta demanda, i adverteix que l’opció de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) “no és la més adient”, sobretot pensant en joves de 16 anys o amb manca de recursos. També demanen la retirada de la reforma curricular de l’FP. Segons el sindicat, suposa l'”externalització” de l’FP, l’acomiadament de milers de professors i la transformació de l’itinerari per “ocupar” joves en lloc de formar-los.
El sindicat tem que els protocols covid-19 puguin “discriminar” alumnes
Sobre els protocols de la covid-19 del nou curs, el sindicat tem que l’obtenció de les dades dels alumnes que estan vacunats i dels que no serveixi per “discriminar” els estudiants. També ha alertat de la manca de recursos que poden tenir alguns alumnes que s’hagin de confinar i dels problemes que això pot generar perquè tots els estudiants puguin seguir les classes.