Els treballadors del telèfon 061 d’atenció sanitària han reclamat la internalització del servei, que actualment la Generalitat té adjudicat a Ferrovial. Els empleats han afirmat que són un servei públic i que en el darrer any de pandèmia han demostrat que són “essencials”. Alhora, han assegurat que no tenen dret a vaga perquè quan en convoquen els decreten uns serveis mínims del 100% que els impedeixen poder fer aturades. En una roda de premsa a Tarragona, han avançat que des de la sala de l’edifici d’emergències del 112 de Reus atenen les trucades de la demarcació de Tarragona, Lleida i Alt Pirineu; i que properament també s’hauran de fer càrrec de trucades de la Catalunya Central.
La problemàtica dels treballadors del 061 és molt similar a la que han expressat els del 112 les darreres setmanes. En tots dos casos depenen d’una empresa -Ferrovial- que ha guanyat els concursos públics de la Generalitat per prestar el servei, denuncien falta de personal, contractes majoritàriament a temps parcial, no poder dur a terme vagues perquè se’ls imposen serveis mínims del 100% i estar regits pel conveni de telemarketing, entre altres. Sobre aquest darrer aspecte, Olga González, delegada de personal d’UGT de la sala de Reus del 061, ha detallat que la seva tasca consisteix en coordinar l’atenció mèdica dels ciutadans que els truquen i que cal fer-la ràpidament perquè en ocasions la vida de persones “va de segons”.
Alhora, González ha comentat que no han rebut la paga extra que la Generalitat va donar al personal sanitari per la feina feta durant la pandèmia. Malgrat tot, ha afirmat: “no estem aquí per això, sinó pels nostres drets. Volem un conveni propi”. De fet, amb la covid-19 la feina se’ls ha multiplicat, fins al punt d’haver arribat en les darreres setmanes a pics de 58.000 trucades diàries. A tot Catalunya són un miler de treballadors, dels quals una seixantena a la sala de Reus, en la qual actuen “colze a colze” amb el personal sanitari.
Els empleats també han carregat contra Ferrovial, a la qual han acusat de generar “problemes” amb les nòmines. “Cada mes hem de fer reclamacions, per ampliacions d’horaris no pagades o festius no pagats”, ha assegurat González. A més, han posat de manifest que “totes les emergències del país estan en mans de la mateixa empresa” que “es lucra amb la sanitat”. Per tot plegat han instat el Govern a internalitzar el servei i han demanat “un gest” a l’executiu perquè s’asseguin a parlar amb els sindicats. “Els que dirigeixen el país també truquen al 061 i al 112”, ha dit González.