Edició 2315

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 26 de novembre del 2024
Edició 2315

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 26 de novembre del 2024

Una hora més d’estudi és pitjor per a l’alumnat de primària que una hora menys

|

- Publicitat -

 
            Dia 11 de desembre de 2009, a un article publicat a Indirecte i titulat Parlem de calendaris i horaris escolars, escrivia les paraules següents:
 
“El primer canvi d’horari es va realitzar fa uns anys, quan es va afegir una sisena hora a l’horari de primària. Aquesta hora no és ni era necessària. Cinc hores de dedicació plena a l’aprenentatge escolar són més que suficients, la sisena hora és molt necessària per complementar la formació fora de l’horari escolar. Aquí, a les Illes, fa quaranta o cinquanta anys s’utilitzava aquesta hora com a repàs, s’allargava una hora més, i es cobrava. Era el temps en què els mestres cobraven sous de misèria. Es va eliminar i no va suposar cap problema, sinó tot el contrari, l’escola va funcionar millor. Una sisena hora potencia l’escola guarderia (l’infant estarà guardat una hora més). Es va consultar l’escola per adoptar aquesta mesura? O se cercaven vots fàcils? Hi va consentir el professorat perquè no se’ls allargava el seu horari? Qui va pensar amb els i les alumnes?”
 
            Ara, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha decidit suprimir aquesta hora per l’excessiu cost i l’escàs o nul rendiment que té. Per al Parlament del Principat, els qui les varen afegir han defensat la seva decisió i, fins i tot, algun diari ha demanat si des de la racionalitat pedagògica es podia afirmar que una hora més d’estudi era pitjor que una hora menys. I això és el que he fet en el títol d’aquest article, contestar la pregunta. Ara hi afegiré uns quants arguments més, perquè a ningú no se li ocorri voler reviscolar aquesta desastrosa mesura, que va posar en pràctica qui no tenia ni idea d’ensenyament.
 
La sisena hora suposa una càrrega massa pesada per a l’edat de les criatures (entre sis i dotze anys). Supòs que les persones que desitjaven aquest horari escolar actuaven de bona fe, però ho feien amb molt d’egoisme, ja que suposava un augment d’un 20% de la tasca diària dels seus fills o filles. A algú li agradaria que pel mateix salari se signàs un nou conveni, amb un augment de l’horari de treball del 20%? S’ha de tenir en compte que els infants no varen ser consultats. Cinc hores, amb mitja hora de descans, són més que suficients per fer els aprenentatges directes que s’han programat a l’escola. La sisena hora, a casa, s’hauria d’aprofitar per a la reflexió, assimilació i pràctica dels aprenentatges duits a terme. S’ha de tenir en compte que al professorat li ha suposat un desgavell en l’organització escolar; han perdut aquesta sisena hora per a reunir cursos, cicles, grups, etc., cosa que ha suposat un empitjorament global de l’educació.
 
            Els pares i mares haurien de saber que l’obtenció d’una hora més de guarderia gratuïta es va fer sense comptar amb els infants i en la seva contra. No pot ser de cap de les maneres que aquests haguessin d’augmentar la seva tasca obligatòria d’assistència a l’escola, per mor d’uns quants centenars o milers de vots per a un partit determinat. 
 
El que haurien de fer els polítics és pensar a preparar el millor horari escolar existent que és la jornada continuada. A l’article esmentat escrivia:
 
“Allà on hauria de ser valent el conseller és a la declaració de jornada continuada per a infantil, primària, secundària i batxillerat. Després d’haver experimentat molts horaris, fins i tot classes els dissabtes matins i horabaixes, i lliurar els dijous horabaixa, horaris de sis hores i mitja a l’escola privada, etc., el millor horari existent per al professorat i per a l’alumnat és el de jornada continuada. A infantil i primària, de cinc hores. I a secundària i batxillerat, s’han de col·locar els horaris entre les 8 i les 15 hores. Així queda temps per dedicar-se a fer altres activitats, complementar la tasca escolar, descansar, fer vida familiar, dedicar-se a la lectura i no tenir temps perdut, ni haver de dedicar-se a tasques escolars sense haver acabat de fer la digestió. A les Illes, la major part de l’escola pública i gran part de la concertada es fa en horari de jornada continuada i l’èxit és espectacular. L’adaptació familiar ha estat completament normal.”
 
De fet, algun centre del Principat ha aprofitat la supressió de la sisena hora per presentar als pares la implantació d’aquest tipus de jornada. Record una escola que argumentava, i hi estic bastant d’acord, que les dues primeres hores de classe es dedicarien a activitats acadèmiques amb alt rendiment per esser les primeres hores del dia, que la tercera hora la dedicarien a lectura individual i esplai, i que després d’aquest descans d’una hora, farien les dues hores següents d’activitats acadèmiques.
 
            En el cas explicat, els pares podrien conciliar la vida familiar i laboral, deixant el seus infants a dinar a l’escola o, ja que la sortida és a les 13.30 o a les 14.00 hores, seria un bon moment per anar-los a cercar i dinar junts. I durant l’horabaixa, voluntàriament es podrien fer activitats escolars fins a les 18 hores. Cada família planificaria les activitats dels seus fills i filles a l’escola o a qualsevol altra part. Així tenen temps per canviar d’activitat, que sempre suposa un descans i dedicar temps a la lectura i a la recerca o a la pràctica que hagi planificat el professorat, perquè l’alumne acabi d’aprendre a casa seva, el que han fet a l’escola.
             
 
 
 
 

Publicitat

Opinió

Minut a Minut