Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024
Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024

Una altra d’AENA i del ministre Blanco

|

- Publicitat -

Mentre el PSC al Congrés s’empassa un altre gripau i els alcaldes socialistes de la comarca del Baix Llobregat emmudeixen, Esquerra ha presentat al registre del Congrés una esmena a la totalitat al projecte de llei del govern espanyol de Navegació Aèria (esperem que CiU procedeixi d’igual manera) perquè en cas que s’aprovés tal i com ha estat redactada pel govern espanyol, una altra vegada, els interessos d’AENA haurien prevalgut per damunt dels dels habitants del territori quant als sorolls que han de suportar arran dels enlairaments i aterratges de l’aeroport.

Publicitat

De fa anys, els ciutadans de Gavà (i d’altres municipis del Delta) han plantejat constants i permanents reivindicacions i mobilitzacions en demanda que se’ls garanteixin els drets individuals vulnerats de forma evident arran de la contaminació acústica i d’obligar a l’administració a fer-los compatibles amb el creixement econòmic, en aquest cas el de l’aeroport. Una demanda perseverant dels veïns i veïnes de Castelldefels, Viladecans i Gavà –i especialment de la barriada de Gavà-Mar- així com de la Secció Local d’Esquerra, que ha comportat la presentació de diverses iniciatives al llarg dels anys per anar modificant la situació. Des d’una primera l’any 2005 que permeté aconseguir l’actual configuració dels enlairaments i aterratges amb un gir al mar, comparativament molt més beneficiosa per als veïns que la situació existent quan es va posar en marxa la tercera pista de l’aeroport del Prat, fins una darrera l’any 2008 amb una altra proposta d’Esquerra que va aconseguir una unanimitat suficient com perquè el govern espanyol es veiés instat a revisar el mapa estratègic de soroll del Prat amb dades actualitzades de 2007, a eliminar progressivament els avions més sorollosos (de fet, això ja s’havia fet a Barajas) i a mantenir l’obligatorietat de la configuració oest sempre que la meteorologia ho permetés.

La situació actual, doncs, malgrat no ésser l’òptima és prou satisfactòria. D’aquí ve, doncs, la preocupació extrema. Resulta que el projecte de llei del govern pretén modificar l’actual redactat de la llei de Navegació Aèria amb la justificació que si no es dugués a terme segons els seus criteris provocaria un gran perjudici econòmic, raó per la qual proposen fer “obligatori haver de suportar els nivells sonors, vols, freqüències i impactes ambientals generats per la navegació aèria”. Tot plegat fet des de la normativa estatal, tot obviant-ne la competència medioambiental de les CCAA.

I per acabar-ho d’adobar, s’hi palesa un nou exercici de servei governamental a la carta envers AENA per inhibir-la de la responsabilitat d’indemnitzar perjudicis i evitar que tornés a veure’s obligada a fer-ho tal com va escaure’s per mandat judicial amb un veïns de Barajas.

Esquerra, doncs, reclama: que sigui obligatori consensuar amb el veïnat, ajuntaments i governs autònoms els nivells màxims de soroll permesos; que sigui prohibit modificar les configuracions de vol si poden provocar més soroll; i finalment, que es pugui fer la distribució del trànsit aeri per diferents aeroports.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut