La població de Portbou (al nord-est de l’Alt Empordà) pateix un problema molt greu de mobilitat des de fa massa temps. Tenim una estació internacional, històrica i meravellosa, que data de l’any 1929, amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona, però resulta que les andanes per pujar al tren són completament tercermundistes; no s’han arranjat, retocat ni alçat d’ençà de fa més de 40 anys. La qual cosa comporta que aquesta estació no sigui massa concorreguda, atès que a Portbou la mitjana d’edat es força elevada. Per altra banda, les interconnexions Portbou-Cervera de la Marenda són un desastre polític molt gran, La manca de voluntat política de la RENFE i la SCNF per solucionar aquesta qüestió dels enllaços transfronterers és clamorosa.
Doncs bé, aquest problema greu de mobilitat passa a ser, a convertir-se en un problema social de primer ordre: un problema social i polític molt accentuat, ja que una majoria molt absoluta d’estadants de Portbou, al no haver-se elevat les andanes (com s’ha fet en d’altres estacions de la línia com Colera, Llançà o Vilajuïga) no pot accedir al transport públic ferroviari essencial. A més, aquesta majoria de portbouencs afectats és la part més vulnerable de la població, la que més necessita desplaçar-se fora de Portbou per raons de necessitats mèdiques. Aquest problema també el pateixen, amb molta intensitat, les famílies que, massa vegades resideixen fora de Portbou i han de venir expressament a Portbou en cotxe privat a traslladar els seus familiars grans a Figueres, Girona o Barcelona i tornar-los a Portbou. En qualsevol cas, no s’entén; és indignant que a 2016 encara, a l’Estació de Portbou, no s’hagin fet les obres necessàries per solucionar aquest tema.. També cal dir, alt i clar, que en aquesta qüestió tan vidriosa l’Ajuntament de Portbou s’ha mogut molt i ha fet els deures.
En síntesi, que és denigrant que, malgrat que l’Ajuntament de Portbou i el territori ha reclamat i reclama amb insistència i perseverança que es facin aquestes petites obres fonamentals, que es porti a terme aquesta necessitat social tan urgent, ara resulta que ADIF fa promeses però no acaba d’executar una obra que és vital per a Portbou i per a les línies R-11 i RG1 en general.