Edició 2315

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 26 de novembre del 2024
Edició 2315

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 26 de novembre del 2024

Rumb cap a l’horari intensiu amb més de 20 anys de retard

|

- Publicitat -

 
            Fa uns quants anys que vaig llegint notícies en comptagotes sobre l’horari intensiu a les escoles i instituts del Principat. A principis de juliol, al diari Ara vaig poder llegir que fins a 379 instituts públics de 600 que n’hi ha al conjunt de Catalunya faran horari intensiu el curs que ve. I també que el curs vinent sis escoles catalanes de primària faran una jornada lectiva compactada, de 9 del matí a 2 del migdia, que no serà més que una prova pilot del Govern per comprovar si es pot generalitzar. Em fa molta de gràcia que en cap lloc de la pàgina en qüestió, quan es parla sobre la modificació de la jornada escolar, no es faci cap referència al fet que la majoria d’escoles i instituts de Mallorca, ja fan aquest tipus de jornada fa més de 20 anys.
 
Seria ben normal, que encara que es vulgui experimentar com encaixa aquest horari al Principat, es fes alguna referència a la part insular del territori i s’explicàs com ha anat una pràctica que fa més de vints anys que dura. Es veu que es deu creure que del “germà petit”  hi ha poques coses a aprendre. Aquesta incomunicació dins la mateixa nació, diran uns, altres diran que dins els Països Catalans, en temes tan practicats aquí com aquest, no pot ser gens bona. És per això que vull aportar el meu granet d’arena a aquesta experimentació a primària i posada en pràctica a secundària, de la meva experiència, ja que vaig formar part d’un equip directiu d’una escola de primària durant 8 anys, allà on es feia jornada continuada, aquesta era la nostra denominació i la contraposàvem a l’horari anterior de jornada partida. També vaig ser professor de secundària durant 17 anys a un centre on es feia aquest tipus de jornada. A les Illes Balears hi ha centenars de professionals, que tenen una experiència similar a la meva en el temps i milers que han fet més de 5 i 10 anys de feina amb aquest tipus de jornada, així com desenes de milers d’alumnes.
 
És per aquesta raó que se’m fa molt mal de creure que no hi hagi hagut cap tipus d’investigació per part dels dirigents del Principat per a comprovar com anava una pràctica que tan bons resultats ha donat a les Illes en el camp de l’ensenyament. Si no hi hagués hagut cap tipus de consulta, ho consideraria com si fos una qüestió catastròfica. No m’ho podria creure. De fet, el desembre de 2009 vaig escriure un article a aquest blog titulat Parlem de calendaris i horaris escolars en què ja tractava el tema, perquè havia llegit alguna notícia sobre aquesta qüestió. S’ha de dir que l’article, de llavors ençà, ha tingut 2.700 visites  i escaig (que no és el mateix que lectors), encara que no ha tingut més que dos comentaris. Dedicava la primera part de l’article a criticar la famosa sisena hora, que avui encara es reivindica, però ara el que m’interessa és reproduir uns quants fragments d’aquell article en què parlava de jornada continuada, quan el conseller d’Educació era el Sr. Maragall:
 
“Allà on hauria de ser valent el conseller és a la declaració de jornada continuada per a infantil, primària, secundària i batxillerat. Després d’haver experimentat molts horaris, fins i tot classes els dissabtes matins i horabaixes, i lliurar els dijous horabaixa, horaris de sis hores i mitja a l’escola privada, etc., el millor horari existent per al professorat i per a l’alumnat és el de jornada continuada. A infantil i primària, de cinc hores. I a secundària i batxillerat, s’han de col·locar els horaris entre les 8 i les 15 hores. Així queda temps per dedicar-se a fer altres activitats, complementar la tasca escolar, descansar, fer vida familiar, dedicar-se a la lectura i no tenir temps perdut, ni haver de dedicar-se a tasques escolars sense haver acabat de fer la digestió. A les Illes, la major part de l’escola pública i gran part de la concertada es fa en horari de jornada continuada i l’èxit és espectacular. L’adaptació familiar ha estat completament normal.
 
Sobre possibles problemes que poden tenir les famílies, tots queden resolts. Es pot continuar dinant a l’escola, una vegada acabada la jornada escolar, i, especialment a infantil i primària, es pot allargar la jornada fins a l’horari normal fent activitats extraescolars. Només fa falta la implicació d’alguns pares i mares. Així que per als pares preocupats per la seva feina, han de saber que qualsevol infant pot sortir de casa seva abans de les 8 o les 9 hores (dependrà de l’hora de començament) i pot tornar a casa més tard de les 17 o les 18 hores (també tot depenent de l’horari que s’acordi), però a part de la classe normal, ja haurà pogut aprendre també informàtica, mecanografia, esports, ball o el que sigui. Aquesta és la vertadera revolució de l’horari escolar. I sempre que l’escola hagi pogut participar en el debat del seu horari i del seu calendari. L’horari del treball a la societat també haurà d’anar cap aquí en un futur no massa llunyà.”
 
Això seria el que podria dir avui sobre un tema que es comença a experimentar quan aquí hi ha milers de mestres i d’alumnes que no coneixen l’altre tipus d’horari i que els horroritzaria, haver-lo de practicar. Qualsevol d’aquestes persones podria aportar la seva visió sobre aquest tipus de jornada.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut