Amb les fortes mobilitzacions socials dels sindicat i usuaris de la Catalunya Nord i de la solidarirtat de la gent del sud : dels usuaris i del territori d’ambdues bandes del Pirineu, l’estiu del 2016 es va aconseguir “salvar” el tren nocturn París-Cervera-Portbou. En aquest cas, les mobilitzacions unitàries transfrontereres van donar el seus fruits.
Ara, caldria que a la Catalunya/Principat –especialment a les comarques gironines— s’articulés un gran front ciutadà, reivindicatiu i mobilitzador a favor del tren convencional i de les interconnexions Portbou/Cervera de la Marenda pròpies del segle XXI. Ha arribat el moment de tirar endavant una alternativa clara, vàlida i que no costa diners per tal de millorar el tren convencional entre Girona-Figueres-Portbou-Cervera-Perpinyà-Narbona. Doncs bé, el dos primers trens que arriben a Portbou al matí, el MD de les 6:15 (que va sense viatgers des d Figueres i surt de Portbou cap a Barcelona a les 6:23) i el Regional que arriba a les 7:26 haurien de finalitzar el seu recorregut fins a Cervera, i que els dos primers trens de la SNCF que arriben a Cervera, allarguessin el seu tram fins a Portbou. Amb aquesta senzilla operació seria possible que una persona de la Catalunya Nord pogués anar a treballar o a estudiar a Figueres o a Girona i una persona de l’Alt Empordà pogués fer una normal activitat diària ( per activitats laborals o estudis) amb transport públic fins a Perpinyà
En síntesi, ara és el moment que els territoris i les autoritats de l’eurodistricte catalaà transfronterer (territori que a grupa les comarques gironines i el Departament francès els Pirineus Orientals) es posessin d’acord per tal millorar un drets més importants dels ciutadans, el dret a una mobilitat transfronterera de debò , la qual cosa implica una millora substancial del tren convencional , amb unes més reeixides interconneccions Portbou –Cervera de la Marenda , així com una molt més intermodalitat entre la mobilitat ferroviàruia i la mobilitat del transport públic per carretera.