“La veritat és que no. L’any passat vam fer uns vídeos que van ser un èxit però crec que aquest any ens hem superat i hem arribat a molt més públic.”
En aquestes dates, hi ha tradicions com les nadales, que omplen de música els carrers.
Algunes són molt conegudes, com El desembre congelat, El noi de la mare…
Però no tot són nadales típiques, aquest és el segon any que l’escola Fructuós Gelabert de Barcelona, ha versionat la cançó El 25 de desembre, creant una versió Rap anomenada Fuig, fuig, fuig, intentant trencar així amb la idea de classificar les joguines per generes:
“ Quan et diguin que és de nens fuig, fuig, fuig”
“Quan et diguin que és de nenes fuig, fuig, fuig”
La cançó ha tingut la col·laboració de Mariona Castillo, el grup Xiula, Elena Gadel, Clara Peya, i els nens i nenes de l’escola Fructuós Gelabert.
Com soc curiosa de mena, he volgut saber com estan vivint l’èxit d’aquesta Nadala, he escrit a l’escola Fructuós Gelabert, i des de la comissió de gènere de l’escola m’han dit això:
Esperàveu l’èxit de la Nadala?
La veritat és que no. L’any passat vam fer uns vídeos que van ser un èxit però crec que aquest any ens hem superat i hem arribat a molt més públic. Ha estat un format molt encertat per arribar als infants. Intuïem que la participació de músics com Rikki de Xiula, Elena Gadel, Clara Peya o Mariona Castillo podia fer de reclam per arribar a més públic, més enllà del de l’escola i les famílies, però no ens imaginàvem que arribés tan lluny i amb tanta rapidesa. Ens fa molta il·lusió, sobretot que la puguin aprofitar altres escoles.
D’on va sorgir la idea?
L’any passat, des de la Comissió de Gènere vam preparar una campanya de cara a Nadal que posava el focus en les joguines, amb la qual intentàvem trencar estereotips i buscàvem fer reflexionar infants i adults sobre el tema. Vam fer 3 vídeos: La revolució de les joguines. Aquest any teníem clar que s’havia de fer una altra proposta i vam optar per la idea de la nadala i per obrir la porta a no parlar només de les joguines sinó també d’altres situacions i tradicions que envolten el Nadal i en què també trobem esterotips, com ara els anuncis o el passebre.
Com van rebre els cantants la proposta de participar en aquest projecte ?
Molt bé! Tots van acceptar ràpidament la proposta, va ser molt fàcil i àgil! Estem molt agraïdes per la predisposició que han mostrat i per la seva implicació.
Quina va ser la resposta dels alumnes ? I la dels pares i mares de l’escola ?
Els alumnes es van aprendre la cançó de seguida i se l’han fet seva. Les famílies ho han vist com una bona iniciativa i hem rebut moltes felicitacions. És probable que n’hi hagi algunes de menys conveçudes però no ens han arribat les queixes. L’escola, per la seva banda, ens ha donat molt de suport des del primer moment i això facilita moltíssim la nostra feina.
Qui ha escrit la lletra ?
Com en la majoria d’accions i propostes que fem, la lletra és fruit del treball en equip, l’hem fet entre totes les que formem la Comissió. Hem fet tres reunions per redactar i retocar la lletra. Ha estat fantàstic!
Tindrem nadala l’any vinent ?
Ui, encara no ho sabem, ens falta molt curs i moltes campanyes abans de pensar en el proper Nadal. No sabem si hi haurà vídeo o nadala però alguna cosa farem, segur.
De quins fets de la societat cal dir Fuig, fuig, fuig?
La llista és molt llarga, hi ha molta feina per fer però com tot és qüestió de no defallir i anar treballant amb tot el que es pugui. Amb el tema joguines, anuncis i catàlegs encara falten molt canvis. Però també s’han de combatre totes aquelles situacions que creïn diferències, ja sigui per desigualtat de gènere, d’oportunitats o situacions socials del dia a dia. Sobretot cal formar molt l’esperit crític d’infants i adults per poder desxifrar de què cal fugir.