La jornada del 10 de desembre de 2016, a Portbou (Alt Empordà) i a Cervera de la Marenda (Rosselló) a favor del tren convencional i d’una major col•laboració entre les dues vessants del Pirineu, s’ha desenvolupat amb total normalitat.
Ha començat a les 8 del matí a l’estació de Portbou amb l’arribada de l’expedició , de darrer tren nocturn Paris/Cervera/Portbou –que el govern de l’estat francès i la SNCF volen suprimir- amb els usuaris del tren Perpinyà/Cervera/Portbou, sindicalistes diversos i representants dels municipis. Desprès, a les 9:30 h la mobilització s’ha traslladat a Cervera de la Marenda on hi ha hagut una manifestació per els carrers del poble; En el passeig marítim hi ha hagut una lectura de manifestos er part de les Associacions de Defensa del tren convencional i dels sindicats i, tot seguit, a l’esplanada al costat de l’estació de Cervera de la Marenda, ha tingut lloc un acte reivindicatiu amb la presència d’alcaldes, membres del Consell General dels Pirineus Orientals i representants sindicals, tant del nord com del sud.
En aquesta mobilització s’ha posat de manifest que el problema de la possible supressió del tren de nit – París/Cervera/Portbou, tindria/té una afectació, directe i indirecte, en tots els pobles i ciutats d’un costat i l’altra de la zona transfronterera entre Figueres i Perpinyà. De fet, és es tracta d’una qüestió social i territorial que incrementa els problemes d’incomunicació entre l’Alt Empordà i, en general, les comarques gironines i la Catalunya Nord i, per extensió tota la Regió d’Occitània. El tren convencional, en aquest cas, exerceix una funció social en tot L’eurodistricte i l’euroregió. També ha quedat clar que cal una implicació molt més important entre els representants polítics de proximitat, d’un costat i altre de la frontera, en el cas de la Catalunya/Principat caldria una implicació molt més important de totes les institucions, és a dir, dels ajuntaments, dels consells comarcals, la Diputació de Girona i la Conselleria de Transport i Territori de la Generalitat de Catalunya.
El tren convencional és vital per a la cohesió social del territori transfronterer. El tren convencional és una peça clau per a la millorar d’un model turístic de la zona, massa depenent del turisme, de sol i platja, de l’època estival . El tren convencional Perpinyà/Cervera/Portbou/Figueres/Girona és bàsic per a la millora econòmica, social i humana de tota la contrada. A partir d’ara és indispensable una major col•laboració entre els tots es representats polítics, social i patronals, així com també de les associacions de comerciants d’un costat i l’altra de la frontera per tal de defensar, amb justícia i legitimitat un tren convencional digna que doni un molt millor servei a tot el territori.
SIS PUNTS BÀSICS A TENIR MOLT EN COMPTE
1. Amb la supressió del tren París/Cervera/Portbou es perdria un enllaç més entre Portbou i Cervera. En solidaritat en els usuaris del tren Perpinyà /Cervera/Portbou, tots, tant al Nord com al sud cal que ens seguim mobilitzant a favor dels trens nocturns per la via convencional. Cal molta més voluntat política per defensar un tren convencional i social que fa un gran servei a la zona transfronterera.
2. Per millorar les desastroses i tercermundistes interconnexions entre Portbou i Cervera de la Marenda caldria aplicar, d’entrada, una solució senzilla, qur rd podria posar en pràctica immediatament. Els dos primers trens que arriben a Cervera haurien d'arribar a Portbou, de la mateixa manera que els dos primers trens que arriben a Portbou hauríem d'arribar a Cervera.
3.És necessària una defensa i millora i augment dels trens de mercaderies- davant de la proliferació del transport per carretera totalment insostenible- per la via del tren convencional, la qual cosa es perfectament compatible i complementari amb el tren TAV i la defensa del Corredor Mediterrani
4. En defensa de les estacions ferroviàries de Portbou i Cervera de la Marenda, tant per a passatgers com per a mercaderies. Lògicament, és urgent una millora efectiva de les seves andanes i personal a les taquilles per tal d’atendre els usuaris d el ferrocarril i poder disposar d’unes estadístiques que no siguin falsificades.
5. En defensa del tren convencional transfronterer. El tren social , territorial i sostenible per excel.lengua. El tren que dóna un servei real a les persones dels poble, viles i ciutats entrePerpinyà/Elna/Argelers/Cotlliure/Banyuls/Cervera/Portbou/Colera/Llançà/Vilajuïga/Figueres/Flassà i Girona. Per una millora de la infraestructura de la línia convencional i de les estacions. Un tren que necessita una empenta suplementària de les institucions del nord i el sud del Pirineus per tal d’aconseguir una millora del turisme i l’economia de proximitat .
6/. Per tal de rebaixar el preu, excessivament car, del bitllet del tren convencional. i la seva competitivitat, caldria posar en marxar al sud, a Catalunya/Principat, el “tren a un euro” com tenen a la regió d’Occitània. El bitllet del tren convencional a la Catalunya Sud ha de baixar de preu i ser més competitiu que la carretera. Amb el “tren a un Euro” això seria possible.