Avui la senyora Cristina Garmendia, Ministra de Ciència i Innovació espanyola, ha comparegut davant el Comitè d’ITRE (Indústria, Tecnologia, Recerca i Energia) per explicar-nos les prioritats del seu ministeri durant la presidència Espanyola de la Unió Europea. En el torn d’intervencions dels portaveus de grup, he remarcat el fet que el seu ministeri ha reduït el pressupost destinat a investigació pel 2010, justament en un moment en què existeix un ampli consens en admetre que el coneixement i la seva transferència i socialització han de ser un dels motors de la recuperació econòmica. També li he preguntat si tenia propostes concretes per avaluar l’eficàcia de la inversió en investigació i de la capacitat de transferència del coneixement des dels centres de recerca a les empreses i al teixit productiu. En aquest sentit, he suggerit que atès que el principal cos d’investigadors és el del professorat universitari, es podria incloure la divulgació científica (i la difusió del coneixement en general) com a paràmetre d’avaluació d’aquest professorat.
La ministra no ha fet cap referència a la reducció del pressupost d’investigació del seu ministeri, evidenciant la contradicció entre la pràctica de govern de l’Estat Espanyol i un discurs oficial que reconeix la necessitat de fomentar la recerca i la innovació. Curiosament, cap altre diputat, ni tan sols els populars espanyols, han insistit en aquest fet, i com ja va passar en la compareixença del President del Govern Espanyol a Estrasburg, la meva intervenció ha estat de les poques, per no dir l’única, amb un cert contingut crític. Pel que fa a la segona qüestió, tot i no aportar idees concretes per intentar maximitzar l’eficiència de la inversió en investigació, la ministra sí que ha subratllat la importància de la divulgació del coneixement i de la seva transferència. I, de fet, ha reconegut que, efectivament, un bon mecanisme per fer-ho possible seria la inclusió de la divulgació científica (participació en conferències, programes de ràdio i de televisió, articles de premsa, etc.) en la mètrica d’avaluació dels investigadors.