Edició 2288

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 30 de octubre del 2024
Edició 2288

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 30 de octubre del 2024

I Henry Ford va desembarcar a l’oest

|

- Publicitat -

Es diu que Henry Ford, aquell cop, va triar el despatx de l'última planta de l'edifici Fisher, que els germans Fisher li van oferir amablement per a citar-se amb l'Albert Kahn. En Khan, com a bon prussià, va ser puntual; a les cinc de la tarda del 3 de setembre de 1925. Ja estava acostumat a les excentricitats d'en Ford, que sempre que li volia demanar que li projectés un edifici el citava en un que el propi Kahn havia projectat i construit. Era conegut com a l'arquitecte de Detroit i, en part, gràcies a Henry Ford i la seva activitat industrial. Aquell cop però, en Kahn no s'imaginava que el que li volia proposar en Ford era la construcció de la fàbrica d'automòbils més gran feta mai, pero en aquest cas a l'oest del país. Aquella reunió va iniciar una sèrie de reunions que van acabar amb la inauguració, el 1930, del Ford Motor Assembly Plant a Richmond, Califòrnia. 

Publicitat

Aquesta nova planta de Ford, de 46500 m2 diafans i d'estil Art Deco amb grans finestrals, va ser dissenyada per a poder aprofitar al maxim de llum natural possible i encavir-hi una cadena de muntatge enorme. Ràpidament, la fàbrica va arribar a produir la més gran producció de cotxes d'ús privat de la història dels Estats Units i, de retruc, va fer augmentar en un tres i no res la població de Richmond, que es va arribar a triplicar. Quan va esclatar la Segona Guerra Mundial, el president Rooseveld va destinar tota la infrastructura industrial civil del país per a úsos militars. Només de la planta de Richmond es diu que hi van sortir més de 150.000 unitats militars (entre jeeps i vehicles pesats) amb destí al front del Pacífic. La guerra, a més, va mobilitzar molts homes, la qual cosa va oferir la possibilitat que un gran contingent d'immigrants i de dones tinguessin l'oportunitat d'entrar al mercat laboral. Després de la guerra, l'activitat industrial de la planta es va veure alterada i va acabar tancant el 1956, transferint tota la seva producció a una planta més nova i gran, localitzada a San Jose.

Després d'abandons, terratremols i pillatges, la ciutat de Richmond ha vist com, contra tot pronòstic, ha pogut recuperar aquesta joia del patrimoni arquitectònic, batejat com a Craneway Pavillion, per a usos tan dispars com oficines, restaurants, sales d'esdeveniments de primer ordre i espais culturals. D'aquí a unes setmanes tinc una cita aquí, a la Craneway Pavillion, on la Bjork hi fara una serie de concerts. Mentre no arriba el dia em distrec imaginant la cara exòtica que posarien els senyors Kahn i Ford veient la Bjork fent crits, a cor que vols, i bellugant amunt i avall per on, vuitanta anys abans, hi solien ensamblar cotxes i tancs.
 

CRANEWAY PAVILLION
1414 Harbour Way South

Marina District
Richmond, CA 94804

Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

Minut a Minut