Edició 2185

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de juliol del 2024
Edició 2185

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de juliol del 2024

Estratègia de la premsa comarcal i del Govern català davant la crisi

|

- Publicitat -

Ara que és venen realitzant les assemblees dels editors de la premsa comarcal i local (també dita de proximitat), en totes les quals hi assisteixen el secretari de Comunicació i el director general de Difusió de la Generalitat, estimo que serà bo recordar en aquests moments la Declaració dels Editors de la Premsa Comarcal i Local, aprovada per unanimitat, a Les Borges Blanques, el mes de maig del 2010:

Publicitat

DECLARACIÓ DELS EDITORS DE PREMSA COMARCAL I LOCAL DAVANT LA SITUACIÓ DE CRISI

Com estem, què fem?
•   Fomentem l'accés dels ciutadans a la informació, a la cultura, a la participació social i als hàbits democràtics.
•   Complim a més un paper essencial en la transmissió del coneixement.
•   Els nostres lectors són tant el gran públic com els líders d'opinió, els prescriptors de cada sector industrial, professional o social.
•   Els nostres treballadors són periodistes, tècnics i gestors que fan possible el dret a la informació, el que atorga una enorme rellevància al nostre treball.
•   L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal i Local aixopluga un dels sectors que més pateixen la crisi econòmica, per la seva dèbil estructura.
•   La premsa comarcal i local viu,  fonamentalment, de dos tipus d'ingressos: la venda de publicitat i la venda d'exemplars.
•   Ambdós, i sobretot el primer, que és el principal, està patint en tota la seva cruesa la crisi econòmica.
•   Les caigudes en els ingressos publicitaris superen qualsevol dada històrica.
•   Hi ha sectors econòmics complets que pràcticament han desaparegut com anunciants: immobiliària, automoció, sector financer, etc.
•   Solament des d'unes empreses o associacions editorials sanes i fortes pot garantir-se la qualitat, la pluralitat, el prestigi i la credibilitat dels mitjans de comunicació comarcals i locals.
•   Les empreses i les associacions editores som conscients que sense aquesta salut serà difícil mantenir l'ocupació ni protegir el talent acumulat i l'experiència que són part dels més importants actius del nostre sector, d’altra banda líder en audiència a Catalunya.
 
Peticions del col·lectiu
 
•       Demanem, per tant, incentius fiscals a la inversió publicitària. La publicitat és un motor del desenvolupament de l'economia estatal i nacional i un dels instruments més eficaços per a la recuperació del consum i del creixement econòmic. La publicitat contribueix decisivament a crear un clima de confiança i al creixement de la competitivitat i la innovació, generant  llocs de treball, tant directes com indirectes.
 
•       Els incentius fiscals a la inversió publicitària constituirien una ajuda indirecta molt important per a la premsa comarcal i local, i beneficiarien en conjunt i de manera no discriminatòria a tot el sector de la comunicació.
 
•       Els estímuls a aquest agent benefactor del consum i de l'economia podrien ser de dos tipus:
 
     1.- El compromís, per part de les administracions públiques, de mantenir o augmentar la seva inversió publicitària en 2010, 2011 i 2012 .
     2.- La creació d'incentius fiscals especials i temporals a les empreses que augmentin, mantinguin o iniciïn la seva inversió publicitària. Aquests incentius podrien substanciar-se en reducció de l'IVA a la publicitat, deduccions fiscals del 50% sobre la despesa en publicitat de l'exercici per a les empreses que incrementin la seva despesa en 2010, 2011 i 2012 pel que fa a l'any anterior i del 25% per a les empreses que mantinguin aquesta despesa, o ho iniciïn en aquests tres anys esmentats.
 
     També demanem incentius fiscals a l’edició de publicacions comarcals i locals i més mesures pel foment de la lectura.
 
•       IVA reduït per a les publicacions i liquidació de l'impost sobre factures cobrades.
•       Reducció de l'impost de societats. Que les administracions públiques i la Seguretat Social permetin al sector, en determinats supòsits, ajornar els pagaments d'impostos i assegurances socials, i que redueixin la penalització del 20% de recàrrec per endarreriments en el pagament.
•       L'hàbit de la lectura és un dels més saludables hàbits de les societats desenvolupades, i les institucions tenen el deure de fomentar-ho per tots els mitjans al seu abast. Dins del pla de Foment de la Lectura, que afortunadament ja té engegada la Generalitat, demanem que s’hi incloguin ajudes directes a editors de premsa comarcal i local de pagament per a la producció i distribució gratuïta dels seus exemplars en col·legis, mercats, hospitals, centres de tercera edat, biblioteques, fires, centres culturals i altres àmbits col·lectius.
 
     A nivell de l’Estat la premsa comarcal i local ha de ser considerada com a part  de les Indústries Culturals i incloure-la en el Pla de Foment del Ministeri de Cultura i que s’incloguin les empreses editores de publicacions comarcals, impreses o digitals, en les línies de subvenció d'interessos per a les noves empreses i projectes d'índole cultural (ICO-Creadors i emprenedors culturals), tot fomentant el desenvolupament de projectes d'inversió de les petites i mitjanes empreses ja constituïdes (ICO-PYMES Culturals).
 
     1. Compliment estricte per part de les administracions públiques (autonòmica i local) de les normes i lleis sobre repartiment de la publicitat institucional, sense discriminar la premsa comarcal i local en benefici de les publicacions editades per organismes públics, com els ajuntaments, el que esdevé una clara competència deslleial.
 
     2. Demanem una gestió d'aquesta publicitat amb criteris d'eficàcia i proporcionalitat als tiratges i a les audiències, sempre en relació directa amb la realitat del territori i deixant de primar sempre la premsa de la capital de la nació, deixant en palesa indefensió els millors paràmetres de la premsa comarcal i local  comarca a comarca.
 
     3. Introducció definitiva i real, en el repartiment de la publicitat institucional,  sobre tot la provincial i local, de mecanismes que facilitin l'accés a ella dels mitjans petits i mitjans, amb contractació d'un percentatge de cada campanya, per exemple, a través de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal –que representa aquests mitjans-, absolutament competent com s’ha vingut demostrant en els darrers anys amb escreix.

     4. Paralització de la multiplicació i disparitat de normes i regulacions en els diversos nivells de l‘Administració i reducció de les càrregues administratives, en línia amb el compromís d'investidura del President del Govern espanyol, que va xifrar aquesta reducció en un 30%.

•       Eliminació de la competència deslleial en les ajudes i/o subvencions amb criteris polítics als mitjans de comunicació. Tots els editors hem de ser tractats amb equitat per part de totes les administracions publiques, tant en el subministrament de la informació com en el repartiment de la publicitat institucional i altres ajudes, sense discriminar als mitjans i petits editors ni als digitals.
•       Reducció dràstica, a 30 dies, dels retards en el pagament dels serveis realitzats per les editorials a les administracions públiques i institucions, articulant un sistema de factorització o pòlisses de crèdit contra aquestes factures impagades i serveis postals efectius i de cost reduït perquè les publicacions arribin en termini i de manera adequada al públic.
•       Suport al nostre treball de difusió de la cultura i la llengua catalana.

Demanem reconeixement real, perquè es just.

Premsa Comarcal. Junts fem força!

Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

Minut a Minut