Com és possible que a l’any 2016 el President de RENFE pugui declarar, pugui afirmar -molt en l’estil, en la línia del nihilisme de Mariano Rajoy- que el servei que ofereix a Catalunya la seva companyia és el pitjor de tot l’Estat ? De fet, aquestes actituds ens demostren que, en la dura quotidianitat del dia a dia, el govern espanyol del PP manté, de facto, una relació colonial amb Catalunya. La situació d’indignitat absoluta del tren convencional a Catalunya -el tren social i territorial per excel•lència – és una prova fefaent que és l’Estat espanyol –la seva superestructura político/administrativa amb seu a la ciutat de Madrid- qui ja ha desconnectat amb la nostra, mortificada i espoliada, nació catalana.
El tren convencional, el transport públic ferroviari convencional -encara que molta gent no s’ho cregui, i alguns ho hi creguin- és un pilar essencial més de l’estat del benestar com la sanitat, l’educació, la justícia o els serveis socials. Doncs bé, és insostenible que la població de la regió de Girona continuï, a 2016, encara amb un servei bàsic, tan indigne, tan mancat de racionalitat. De fet, el tren convencional és el “parent pobre” de la mobilitat; i és clar, això és paga car. Durant molts anys, a la demarcació de Girona és va optar. d’una forma abusiva per la carretera i el vehicle privat, en comptes de planificar una millor mobilitat social ferroviària: No es van fer línies noves; per exemple, el Baix Empordà és una de les poques comarques catalanes de més de 100.000 habitants que no disposa de transport públic ferroviari; a més, en les línies existents, la R-11 i la RG1, el manteniment cada cop va ser menor, és van anar deteriorant. Per altra banda, la aposta accelerada del “gran tren” , el TAV, per motius més polítics -i de excusa per licitar obres per especular- per damunt de donar un servei digne al territori, va significar una agressió contra el tren convencional. Això ens ha portat a la, lamentable, situació de mancances estructural de l’actualitat, en què un servei indispensable per a la població gironina només es pot definir com : un tren indigne.
En síntesi, les línies del tren convencional R-11 i RG1, sobretot en el tram gironí, estan molt menyspreades, menysvalorades pel govern del PP (el binomi RENFE/ADIF). També cal insistir en la manca d’interconnectivitat i d’intermodalitat tren/bus, i les, molt deficients, interconnexions ferroviàries Portbou-Cervera de la Marenda (RENFE/SNCF). En general, cal una millora dels transport públic a tota la demarcació de Girona i, molt especialment, en el territori de l'Alt Empordà.