El passat 11 de febrer d’enguany es va confirmar una bona notícia ferroviària a la línia R11: hi ha hagut un increment de les interconnexions entre Portbou i Cervera de la Marenda. Aquesta millora de les comunicacions ferroviàries entre Catalunya Nord i Catalunya Sud és el fruit de molts anys de lluita i mobilitzacions dels usuaris del territori juntament amb les associacions -Defensem el tren de l'Empordà/IAEDEN, UTPP ,PTP i FNAULT-, els ajuntaments de la contrada i la tasca dura i pegadògica a favor del tren dels polítics de proximitat, com per exemple el senador de les comarques gironines per ERC, Jordi Martí, el qual ha defensat, ha bategat d’una forma diàfana a favor del tren convencional i la mobilitat sostenible, a la cambra alta espanyola a Madrid . Cal tenir molt present que el tren convencional és el millort mitjà de transport per tal de lluitar amb efectivitat contra el canvi climàtic .
El tren convencional, social i transfronterer, juntament amb l'AVE/TGV més que mai han de ser complementaris., però cal evitar, de totes totes, que les grans inversions a l'alta velocitat no provoquin bandejament el tren convencional, i molt menys el tren convencional social i transfronterer. La R11 i la RG1 ben modernitzades i ben coordinades amb els trens TER de la Regió d'Occitània de la SNCF tenen molt de recorregut. La complementarietat ferroviari a la zona transfronterera de Portbou/Cervera és la clau de volta d'una bona mobilitat ferroviari i humana entre Perpinyà/Figueres i més endavant Narbona/Girona, per la costa . Aquest tren social de proximitat, -a diferència de l'AVE/TGV- té/ ha de tenir la funció de relligar tot el territori i exercir d'element indispensable de l'equilibri territorial Això cal que ho entenguin els nostres polítics empordanesos, gironins, catalans, espanyols, rossellonesos occitans i francesos, i, en general, per tot el teixit associatiu de l'anomenada societat civil, molt influïda negativament per la mobilitat antiga i malgirbada i irracional del vehicle privat .