He tingut l’ocasió de llegir el “manifiesto” que han signat les persones que defensen la política educativa del Govern actual, i especialment del TIL. Hi cercava els arguments que poguessin demostrar la seva legitimitat i la seva viabilitat. I no n’he trobat ni un. Voldria intentar demostrar això i que qualsevol persona partidària del PP que el llegeixi el firmarà, encara que no sàpiga què firma, però que aquest fet no prova en absolut que aquest manifest aporti gens de llum al problema real del sistema educatiu.
Abans de continuar explicaré que parl en nom propi, que no represent ningú, i que no ho faig per fer partidisme, ni proselitisme, ni sectarisme, ismes que m’han vingut al cap quan llegia el manifest esmentat. La meva intervenció és la d’un mestre jubilat, que ha dedicat més de 45 anys a l’ensenyament, que va fer de mestre a un col·legi privat al qual hi varen acudir molts dels signants del “manifiesto”, que també va fer de mestre a quatre col·legis públics de diferents pobles de Mallorca i de Palma, que ha fet de professor de Secundària a Palma i fora de Palma, i que les seves titulacions, a més de la de mestre, són les de llicenciat en Filosofia i Lletres, secció de Pedagogia i professor especialitzat en Pedagogia Terapèutica, mestre de català i professor de Llengua Catalana i Literatura per oposició i aquí acab la meva presentació, que podria allargar-se bastant més. Anem a comentar el manifest:
Diu: “…ante la clara dejación de funciones, ante la violación manifiesta de los derechos de los más indefensos…”. Els mestres estaven en vaga indefinida. Quan una persona fa vaga, vol dir que no realitza les funcions que feia abans. Per tant, és mentida que abandonassin les seves funcions. No es feia una vaga per violar els drets dels alumnes, just al contrari. La comunitat educativa, els col·legis de psicòlegs i pedagogs, la UIB, els tècnics i especialistes que no depenen del sou que els paguen els governants, els inspectors, el cap de la Inspecció, i un llarg etcètera de persones enteses en educació han argumentat suficientment que el TIL, aprovat sense consulta ni consens, és una errada monumental. Els mestres varen fer vaga per defensar els drets dels infants, no per violar-los. Això ho haguessin fet si no haguessin fet res, i els que no en varen fer ho duran sempre a la consciència, si en tenen i no tenien altres motius per a no fer-ne.
Afegeix: “Lideramos el fracaso escolar a nivel español y europeo.”I després hi afegeixen una sèrie de xifres i tants per cent, per mostrar aquest lideratge, però en cap moment demostren que el que es vol fer pugui ajudar a superar-lo, ni es preocupen de saber el per què d’aquestes xifres. El professorat sap les raons d’aquest deteriorament del sistema educatiu i a la UIB també ho saben, però a cap governant no li interessa conèixer les raons del fracàs escolar, perquè no els interessa eliminar-lo. Ho demostren a les Illes Balears, amb el TIL, i a Madrid, amb la LOMCE.
També explica: “Conviene recordar, a este respecto, que el 60% de las ofertas de empleo actuales exigen el dominio de la lengua inglesa.” Tota la comunitat educativa que es va mobilitzar, les més de 120.000 persones que ho varen fer estan d’acord totalment amb aquesta qüestió, sigui un 40% o un 80; amb el que no estan d’acord és en la manera de fer-ho, i això ho afirmen tots els experts en educació el sou dels quals no depèn del que diguin o afirmin. Ensenyar anglès, sí. Parlem-ne amb els lingüistes i els experts. Posem-nos d’acord si sabem dialogar i no tan sols imposar, cosa que fa contínuament el Govern actual.
En un altre paràgraf escriuen: “Ante la situación que se vive en los colegios públicos de las Illes Balears, en los que los profesores no imparten clase a pesar de estar en las aulas, solicitamos que se respete el derecho a la educación y cuanto antes se inicien las clases, al margen de la negociación existente.” Aquest paràgraf duu un fragment totalment equívoc. L’organització d’un centre educatiu, la col·locació dels alumnes a les aules i els professors al lloc corresponent perquè tot funcioni no es pot posar en marxa si un 20, un 30, un 40, un 50% o més estan en vaga. És impossible que la meitat del centre funcioni com si res no passàs i la resta estigui abandonada. Per això, a molts de centres no es podia fer classe i fa falta tenir el cervell bastant avariat per voler denunciar un fet que no té altre solució que la que s’ha adoptat. I el que diu al final el paràgraf és precisament el que han fet els docents, han iniciat les classes al marge de la negociació, cosa que no ha propiciat el Govern.
També afirmen: “…queremos subrayar y reafirmar una sólida convicción: la gran riqueza que supone para todos el hecho mismo del bilingüismo…” Si teniu aquesta sòlida convicció, la mateixa que nosaltres tenim, per què no convenceu el president que retiri la Llei de la Funció Pública existent, ja que és un atac frontal contra aquesta sòlida convicció, el bilingüisme? Vàreu moure un sol dit quan es va tramitar aquesta Llei, que era un cop mortal contra el bilingüisme?
I el darrer fragment que transcriuré és aquest: “Por todo ello, la implantación del Tratamiento Integrado de Lenguas en el sistema educativo nos parece un instrumento válido e indispensable…” Ja ha sortit el que es pretenia, defensar el TIL, sense un sol argument a favor. És com si pensassin que el TIL és la solució als problemes educatius, quan no és més que una altra mesura perquè es destrueixi el poc que quedava del sistema públic d’ensenyament. Recomanin als governants que es posin a dialogar amb els entesos, en lloc de donar-los corda perquè enderroquin el poc que s’havia aconseguit construir.
El “manifiesto” a favor del TIL, sense arguments
|
- Publicitat -
Publicitat