El president de l’Associació Colombiana Unida de Balears (ASOCOLOMBIA) ha fet unes declaracions a www.lavozlibre.com que deixen entreveure mala intencionalitat envers el territori que l’ha acollit. El tarannà de William Vega queda al descobert quan s’alinea amb les tesis defensades per la Fundació FAES, UPyD i el PP, quan afirma que l’abandonament escolar dels immigrants és produït per la immersió lingüística del català. Només un botó de mostra: […] “A esos chicos, el Estado sólo les da la posibilidad de aprender en catalán cuando es un idioma desconocido para ellos. Esos niños deben enfrentarse a un idioma nuevo, una lengua que no entienden, así que se aburren y terminan dejando el colegio. Francamente nos duele. El Gobierno Balear, gracias a la inmersión del catalán, lo único que está logrando es abocar a toda una generación a la nada, a no tener educación superior y estar en desigualdad de condiciones con la población local. Por eso, cada vez más familias colombianas están empezando a enviar de regreso a sus adolescentes para que no se queden sin estudios. Nos vemos nuevamente con el ‘luto de la lejanía’ de nuestros hijos por la discriminación del español.”
Totes aquestes afirmacions són mentida quan ha quedat demostrat que l’alumnat que ha acabat l’ensenyament secundari obligatori domina les dues llengües d’una manera semblant i sempre s’inclina la balança a favor d’un major domini del castellà. Si un adolescent arriba a l’institut als 13 o 14 anys, sense tenir la més mínima idea de català, es té en compte i no se li exigeix el mateix nivell de coneixement de català que un altre que ha fet tots els estudis en aquesta llengua, i això el Sr. Vega no ho diu. Ni tampoc no deu saber que el major enemic de l’aprenentatge pot ser la família. Si una família menysprea un professor o una assignatura, provoca ràpidament que el seu fill o filla perdi l’interès per l’assignatura en qüestió. Per tant, el president d’ASOCOLOMBIA s’hauria de demanar quanta responsabilitat té o tenen els familiars en l’abandonament escolar dels infants immigrants.
Al Sr. William Vega no li interessa saber si aquí, a les Illes i als Països Catalans ens interessa salvar una cultura i una llengua, que massa espanyols han volgut destruir; al Sr. William Vega no li interessa saber que ara es converteix en un més d’aquests colonitzadors que volen la desaparició de la llengua de la població que els ha acollit amb els braços oberts. Es veu que el Sr. William Vega és descendent dels colonitzadors d’Amèrica que durant més de 500 anys se n’han encarregat de destruir cultures i llengües indígenes d’aquells territoris, per exemple, a la seva terra, Colòmbia.
Sap el Sr. Vega que a Colòmbia existeixen 65 llengües indígenes, el romaní del poble gitano, i dues llengües parlades per descendents d’africans? Li interessa saber al Sr. Vega que des que els espanyols varen envair aquell territori s’han destruït entre 100 i 200 llengües a Colòmbia? Sap que en aquests moments estan a punt de desaparèixer llengües com el “nonuya”, el “carijona”, el “totoró”, el “tinigua” i el “pisamira”? Sap que la ministra de Cultura de Colòmbia, Sra Moreno, va dir no fa gaire: “Una lengua es la memoria viva de un pueblo. La multiplicidad de lenguas es la cara de la diversidad de un país. Todos los colombianos debemos velar para que este patrimonio inmaterial de la Nación continúe vigente”? Sap el Sr. Vega que la Constitució política de 1991 del seu país va obrir el camí a la inclusió en declarar que el castellà és l’idioma oficial de la República de Colòmbia i que les llengües dels grups ètnics seran cooficials en els territoris on es parlin? Sap el Sr. William Vega que està a punt de posar-se en marxa una Llei de llengües natives a Colòmbia, que durà les dels indígenes a l’escola, i que qualque dia vendran a veure com ho hem fet en aquesta terra per normalitzar la llengua catalana i seguir el nostre sistema com a model? Sap que això serà així, perquè el Consell d’Europa ha avalat el model d’immersió lingüística com un dels millors per normalitzar una llengua minoritzada?
Sàpiga Sr. William Vega que aquesta terra no necessita ni més colonitzadors ni més conqueridors, que les persones que l’estimam farem el possible per salvar la llengua i la cultura d’aquí, que és la catalana, i que els especialistes en educació ens preocuparem que els i les immigrants que vagin a l’escola puguin arribar a obtenir els coneixements adequats en la llengua vehicular i que intentarem superar l’animadversió que produeixin uns pares que posen obstacles a l’avanç escolar.