Per tal d’aprofitar millor la xarxa del tren convencional i donar més servei al territori seria necessari, ens caldrien trens regulars, convencionals, entre Perpinyà i Figueres per la costa, per Portbou/Cervera de la Marenda i, en una segona fase, entre Girona i Narbona. És imprescindible donar resposta a la demanda de més tren convencional, més transport públic ferroviari a la zona de la Costa Brava Nord/Figueres/Girona/Costa Vermella. A més, tot això és perfectament compatible amb el tren d'alta velocitat. Per exemple, el tren de Mitja Distància, que surt de Portbou, de dilluns a divendres, a les 6’23 h. del matí, arriba de buit a Portbou; doncs bé, aquest tren hauria de poder incorporar passatgers, ja des de Figueres, tot sortint de la capital altempordanesa, a les 5:55 h. i arribar fins a Cervera de la Marenda, per desprès tornar a sortir de Portbou a 2/4 de 7; a més, també s’hauria d’aturar a Colera i a Vilajuïga; en aquest darrera estació podria agafar viatgers de les poblacions de Pau, Palau Saverdera i, sobretot, de Roses.
El que no pot ser, de cap de les maneres, és el que fa el govern espanyol del PP : tot per l'AVE i la resta com si no existís. El model de col•laboració entre els ferrocarrils francesos i els ferrocarrils suïssos és un exemple alliçonador que les nostres autoritats polítiques catalanes, els nostres governants haurien de defensar i fer-se seu; de tota manera, és molt important començar a expandir aquesta idea de col•laboració ferroviària transfrontera de proximitat, vinculada, a més a més, amb una necessària (urgent) millora, modernització de tota la xarxa ferroviària catalana convencional, tant pel que fa a rodalies com per a regionals . Lògicament, aquest modernització hauria d’implicar unes inversions importants en la millora de la infraestructura per part de l’Estat espanyol, és a dir, d’ADIF.