Sens dubte que els tres volums de Vernon Subutex s’han convertit en un clàssic modern que retrata de dins estant les modernes societats de benestar que cada cop deixen més gent a la intempèrie.
En els dos primers volums de la gran novel·la de Virginie Despentes (Nancy, 1969), Vernon Subutex mor com a ciutadà i reneix com a heroi modern que pot plantar cara a la societat francesa que l’ha exclòs i aplegar els altres marginats amb els quals es va creuant pel camí.
Ara, Subutex és un disc-joquei de fama, reconegut i admirat. Idolatrat fins i tot a causa de la capacitat de les xarxes de crear icones modernes. Les seves festes són gairebé com trobades religioses, que es transmeten de boca a orella, trobades gairebé clandestines, nòmades, que permeten als participants, a través de la música i les sensacions, obrir un parèntesi en les seves vides. Personatges diversos amb vides diferents que carreguen cadascú la seva motxilla vital. En Vernon i la colla són com una família. I com en una família apareixen els problemes quan una mort inesperada posa de manifest les diverses realitats personals, les diferents expectatives vitals que acaben liquidant el grup.
Les batalles de la societat
Els diversos personatges de l’obra, en Kiko (antic especulador financer), la Pamela (antiga estrella del porno), la Marcia (transsexual brasilera), en Dopalet (productor), la Hiena (moderna investigadora privada) i tota la resta de sensesostre, joves seduïts per l’islamisme, tatuadores, cambreres, transsexuals, pares que sobreviuen a la feina i als fills o supervivents amb feines temporals, ofereixen un mosaic a través dels quals Virginie Despentes fa un retrat de la societat francesa actual i també, per extensió, de les modernes societats occidentals.
Són món i espais vitals marcats per la precarietat material i emocional, per la lluita per sobreviure en una societat que els ha expulsat i a la que, aparentment, no volen tornar. Vernon Subutex ha aconseguit la ficció de crear una mena de societat lliure, a la qual cadascun d’ells es pot afegir per diferents motius. Però la ruptura posa de manifest també com la societat capitalista té clavades les seves garres en cadascun d’ells. Subutex, mort i renascut, és l’únic que d’alguna manera es creu la idea, mentre els amics, al seu voltant van caient.
Despentes retrata una societat dividida entre els de dins i els de fora i planteja cruament, a través de persones amb noms i cognoms, les noves batalles de la societat. L’islam religiós i polític, els totalitarismes, l’auge, de nou, de l’extrema dreta, l’austeritat, l’assetjament i els abusos sexuals. Tots ells relacionats. I de fons, al ritme de la mort de David Bowie, els atemptats de la sala Bataclan com a sagnant punt final.
Vernon Subutex 3. Virginie Despentes. Traducció d’Anna Casassas. Sembra Llibres. València, 2022. 312 pàgines. 19,95 €