Les pors de l’escriptor i les derives que una obra pot anar prenent a mica que es va construint marquen l’inici de la darrera novel·la d’Enrique Vila-Matas (Barcelona, 1948). Una crisi d’identitat personal i literària amb París de fons marca l’inici d’un viatge físic i interior que portarà el narrador de Montevideo (Seix Barral) a un recorregut per estances i portes que s’obren i es tanquen i comuniquen aquell París que l’havia de convertir en un escriptor de la generació perduda amb Cascais, Montevideo, Reykjavík, Sankt Gallen, Bogotà i de nou París. Un periple que l’ha d’acostar de nou a l’escriptura i on va descobrint nous passatges de la seva vida. París i Montevideo units per la figura de Julio Cortázar i l’habitació número 205 de l’Hotel Cervantes de la capital uruguaiana, on l’argentí va situar el sen conte La puerta condenada.
Els llibres d’Enrique Vila-Matas són sempre un valor refugi en temps de banalitat literària i han aconseguit aplegar la doble etiqueta d’autor de culte i alhora de prestigi, com ho demostren algunes de les seves obres fonamentals com Bartleby y compañía, Doctor Pasavento, París no se acaba nunca, Arie de Dylan o Dietario Voluble.
Hotel Cervantes, cambra 205
Deia Paul Auster que “amb Vila-Matas només t’has de deixar portar perquè ets en mans d’un mestre” i així la novel·la va agafant el seu ritme i els seus revolts, potser impensables, amb la seguretat que en algun lloc l’escriptor frustrat es toparà amb una nova porta que l’hauria de portar a l’habitació del costat i que l’enfronta a una història que necessàriament ha d’encarar. La porta clau és la de l’hotel Cervantes de Montevideo, la 205, d’on sortien aquells plors d’un nen. I també ara aquella porta altera la vida del narrador.
Montevideo és una novel·la extraordinària, plena de literatura i de vida. Vida que s’entrellaça amb la literatura i li marca el sentit. I com les experiències viscudes i imaginades necessiten un llibre per a ser explicades.
I amb el punt final de Montevideo, s’obre una altra porta que mena el lector aquella narració de Cortázar.
Montevideo. Enrique Vila-Matas. Seix Barral. Barcelona, 2022. 304 pàgines. 19,90 €