Fa vint-i-cinc anys que Max Riera va protagonitzar la seva primera aventura. Xavier Moret publicava Qui paga, mana l’any 1997 i donava vida a un exhippy que vivia a la plaça Reial de Barcelona. Desencantat de la vida i també de la ciutat i supervivent d’una generació a qui la transició política va trair després de la mort de Franco, Riera dibuixava còmics underground abans de fer il·lustracions més comercials, i intentava ser novel·lista abans d’escriure una obra d’èxit efímer. Xavier Moret ha definit el detectiu com algú “desubicat a la Barcelona post-olímpica”.
Novel·la negra i literatura de viatges
Un quart de segle i sis novel·les després, Moret reconeix que “novel·la a novel·la Max Riera es va allunyant de Barcelona” per traslladar-se, a Misteri a Deià (Editorial Empúries), a aquest poble mallorquí en una trama al voltant del món de l’art i les seves ramificacions comercials. Quan un misteriós poeta ucraïnès que viva en un penya-segat vora el mar desapareix, Max Riera és contractat per una de les famílies més acabalades de Mallorca per a seguir el seu rastre, a partir de les escasses pistes que ha deixat i que tenen un regust literari. El poeta, de nom Jonàs, estava obsessionat amb l’escriptor Robert Graves, mort a Deià uns anys enrere. A partir d’aquí les pistes porten a un misteriós robatori d’obres d’art que estenen les arrels en l’espoli d’obres d’art als jueus durant la Segona Guerra Mundial.
Ubicant la novel·la a Deià, Xavier Moret ha volgut “barrejar viatges i novel·la policíaca”. De fet, Moret és un dels més prestigiosos escriptors de literatura de viatges, i a Misteri a Deià vol explicar també “com és aquesta costa de Mallorca i els detalls de l’illa”. En una anterior entrega ja havia situat un cas de Max Riera a Formentera. “Formentera permetia confrontar el personatge amb el seu passat hippy. A Deià és una mica el mateix: Robert Graves, cultura, l’illa… Ho sacsejo un mica”, ha dit Xavier Moret.
Novel·la mediterrània
Respecte a l’etiqueta de novel·la negra de Misteri a Deià, l’autor, tot i que es declara seguidor de la novel·la negra americana, es decanta més per la “novel·la negra mediterrània, com Màrkaris o Camilleri en la que no hi ha violència i sí molts elements de novel·la quotidiana, com la cultura, la cuina i el que hi ha al voltant”. Aquests elements li permeten “retratar la societat en un moment determinat”.
El paisatge poc conegut o massificat de l’illa hi té una presència destacada. “A Mallorca queda una part interior i de muntanya que es conserva bé, on pots desconnectar del turisme que ho despersonalitza tot. El turisme ha deformat moltes coses, però encara queden espais i cultura tradicional que es manté”.
A Misteri a Deià, el passat hippy de Max Riera ha quedat enrere, tot i que encara pot gaudir d’algun porro ocasional i encara més de bons licors i vins. “Max va començar sent un hippy a qui li feia mandra entrar als casos. Ara intervé més i això fa que el relat sigui més novel·la policíaca pròpiament dita. Té menys elements de denúncia (com l’especulació o les drogues) i s’adapta més al cas. Evoluciona, com ho hem fet tots”, rebla Xavier Moret.
Misteri a Deià. Xavier Moret. Editorial Empúries. Barcelona, 2022. 344 pàgines. 18,90 €