Aquest any se celebren els 50 anys de la separació dels Beatles. Tot i que la pandèmia ha alterat els plans inicials de l’estrena de la nova versió de la pel·lícula Let It Be, remasteritzada i amb nou material inèdit a càrrec del director Peter Jackson, les noves al voltant dels Beatles són incessants, amb un nou disc que s’anuncia de Paul McCartney i la recent recopilació de nou material de John Lennon Gimme Some Truth.
Un cop els Beatles van abandonar les gires i van centrar el seu treball en les gravacions a l’estudi, van desaparèixer del focus de l’atenció mediàtica i van publicar obres tan sublims i importants per a la història de la músics rock com Sgt. Pepper’s. El darrer concert que el grup oferiria en directe seria el 30 de gener de 1969, al terrat de la seva discogràfica a Savile Row, una actuació improvisada que va sorprendre tothom i es va enregistrat per a la pel·lícula Let It Be.
Let It Be seria també el darrer disc que es publicaria dels Beatles tot i que va ser enregistrat abans que el disc Abbey Road (que es publicaria el 1969), un disc que també és una de les peces fonamentals de l’era rock.
Anàlisi i context
El periodista Tomás Crespo analitza al seu darrer llibre aquest dos darrers treballs discogràfics dels Beatles i els situa en el context del que seria el darrer any de vida dels Beatles com a grup; Crespo ja ha dedicat d’altres estudis a les obres dels Beatles, com el conegut com el Disc Blanc o el mateix Sgt. Pepper’s.
Ens situa Crespo en l’any 1969 en què es va estrenar la pel·lícula Easy Rider i a l’estiu se celebrava el festival de Woodstock. El projecte de Let It Be preveia retornar el grup als vells temps del rock and roll primigeni i recupera l’essència dels primers anys, no tan llunyans. Les sessions de d’assajos i gravació durant el mes de gener de 1969 van patir les males relacions d’aquells moments entre els membres del grup, que ja encarava les seves passes finals. El disc s’havia d’anomenar en un primer moment Get Back, però el resultat final es faria esperar encara un any.
Mentre el grup entraria als estudis d’EMI a Abbey Road sota la direcció de George Martin per a produir un dels discos fonamentals en la trajectòria del grup, un disc que no portava ni el títol ni el nom del grup a la portada, en la qual es veien només els quatre Beatles travessant el pas de zebra que hi havia (encara hi és) al davant dels estudis.
Amb habilitat narrativa i bona base documental Tomás Crespo ens introdueix en aquelles sessions de treball i analitza els dos discos tema a tema, tant pel que fa a les tècniques d’enregistrament com a l’anàlisi de les lletres de cada cançó, del tortuós procés de Let It Be a la màgia recuperada del grup a Abbey Road. En aquest sentit, el conjunt ens permet fer-nos una idea del moment de grup en aquell darrer tram de la seva carrera. El resultat: “Come Together”, “Something”, “Here Comes The Sun”, “Golden Slumbers”, “Let It Be”, “Across The Universe”, “The Long And Winding Road”… Tota l’essència dels Beatles en dos discos fonamentals.